Begeleidingstraject: Richt een samenwinkel op

  • Een helder stappenplan voor een gedragen en lokale samenwinkel
  • Eters en boeren in een winkel vol korte keten en lange impact
  • Samen groeien in een lerend netwerk van korte keten-pioniers
Drie dames tonen trots groenten en fruit in hun samenwinkel.
Een project van

Samenwinkels zijn een alternatief voor de traditionele supermarkt en werken volgens de principes van de korte keten. Ze verkopen (voornamelijk) lokale producten aan een eerlijke prijs. Wervel begeleidt geïnteresseerde lokale besturen en geïnteresseerde burgers en producenten om een samenwinkel op te richten. Praktisch nemen we je mee in een stappenplan om een samenwinkel op te richten, samen met experten en ervaringsdeskundigen. We zoeken verbinding tussen lokale eters en lokale landbouwers en ondersteunen hen richting duurzame en agro-ecologische praktijken.

Een samenwinkel oprichten is een participatief proces, gesteund door lokale betrokkenheid. In een intensief traject brengen we spelers samen en geven we de eerste stappen concreet vorm. Alle fases binnen het traject doorlopen, biedt de beste kans op een gedragen en duurzaam samenwinkelconcept:

Fase 1: inspireren, informeren en goede voorbeelden

Via 3 inspirerende sessies en experten aan het woord, kom je te weten wat je nodig hebt voor een succesvolle samenwinkel. Je ontmoet ervaringsdeskundigen en bezoekt bestaande samenwinkels terwijl je andere geëngageerde buurtbewoners leert kennen.

Fase 2: samenbrengen en participatief traject

We brengen geëngageerde vrijwilligers en producenten samen, zetten krijtlijnen uit over mogelijke strategieën en bouwen op elkaars kunnen. 

Fase 3: praktische eerste stappen

We verdelen de rollen, bekijken de gepaste financiële instrumenten en zoeken wettelijke vormen en geschikte locaties. We maken praktische afspraken op basis van een draaiboek, met steun van experten bij Wervel en het lerend netwerk samenwinkels.

Fase 4: communicatie, promotie en zichtbaarheid

Een korteketen-initiatief heeft nood aan specifieke marketing en communicatie. Op basis van ervaringen en expertise stellen wij een startpakket samen om hier concreet mee van start te gaan.

Disclaimer: Het traject houdt een continue evaluatie en bijsturing in. Tijdens een beoordeling met onvoldoende slaagkans, zal het traject worden stopgezet. Beide partijen kunnen na elke fase deze evaluatie raadplegen. Wanneer een aanvrager fases wenst over te slaan, dient de inhoud van deze fases zelfstandig te worden ingevuld om voldoende lokale draagkracht en kennis te genereren.

  • Werving van deelnemers

Bij de infosessies, vergaderingen en workshops:

  • Locatie met beamer, projectiescherm en geluidsinstallatie

Fase 1 Inspireren : €1.500

Fase 2 Samenbrengen: €9.200

Fase 3 Praktisch: €5.000

Fase 4 Zichtbaarheid: €4.000

Volledige traject: € 19.500

De richtprijs is een pakketprijs voor het volledige traject inclusief alle fases. Je kan het traject ook aanvragen per fase of op maat uitgewerkt, maar we bevelen sterk aan om alle fases te doorlopen. De prijzen zijn exclusief BTW.
In de light-versie wordt enkel fase 3 aangeboden, met als voorwaarde dat de lokale partner de voorgaande fases zelfstandig heeft doorlopen. Nadien rekenen we erop dat de lokale partner de opvolgende fases zelfstandig doorloopt. 

We bieden hier ook begeleiding op maat voor aan. Contacteer ons vrijblijvend voor een aanbod op maat.

Je krijgt korting op losse activiteiten als je een traject bij Wervel volgt. 

Alle prijzen zijn excl. btw

Offerte aanvragen

Interesse? Vraag een offerte op maat van jouw gemeente.

Gegevens

Wervel mag me contacteren.

Een portretfoto van een jonge man met een groene pull.
Matthias Defoort
overheden@wervel.be