Groene Functionele Belevingstrajecten: efficiënt op weg met de fiets of te voet

Doelgroep:
Lokaal bestuur
Thema:
Mobiliteit
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Wil je als lokaal bestuur inzetten op duurzame en veilige mobiliteit? Wil je inwoners fijne routes te voet of met de fiets bieden, liefst vrij van autoverkeer, die een écht alternatief bieden voor de auto? Dan is het realiseren van een of meerdere GFB-trajecten een must.

GFB?

Groene Functionele Belevingstrajecten (GFB-trajecten) leiden fietsers en wandelaars op een efficiënte, aangename en gezonde manier naar school, het werk of het centrum. Ze zijn een mooi alternatief voor verplaatsingen langs drukke en onveilige autowegen met fijn stof.

Een GFB-traject zorgt voor:

• Efficiënte verplaatsingen en veilige verkeerssituaties voor fietsers en voetgangers: een kwalitatief alternatief voor dagelijkse verplaatsingen langs autowegen
  • Het vergroten van bestaande groen-blauwe netwerken
  • Een gezonde leefomgeving: minder stress, minder fijn stof, meer sociale contacten en meer ontspanning
  • Een mogelijk antwoord op zware regenval en toenemende hitte

Hoe ga je aan de slag?

Omgeving Vlaanderen stelt een stappenplan en een GIS-handleiding ter beschikking voor lokale besturen. Heb je als gemeente echter de tijd en expertise zelf niet, dan neemt Trage Wegen graag de procesbegeleiding van je over. Trage Wegen zit mee in het team dat GFB uitdacht, en kent de methodiek door en door.

Projectverloop

Het stappenplan doorloopt de volgende stappen. Een GIS-modellering van het projectgebied, het trajectonderzoek met 3 scenario’s, 2 workshops en de verwerking tot een rapport met gekozen traject en maatregelen. Op het einde beschikt de gemeente ook over een overzichtsplan met het traject gekoppeld aan de opsomming van maatregelen. Nu weet de gemeente precies wat ze moet doen om de route tot een volwaardig GFB-traject om te vormen!

Richtprijs

Voor procesbegeleiding en GIS-ondersteuning voor een GFB-traject is de richtprijs 9.750 euro, excl. btw. Als de gemeente meerdere trajecten wil onderzoeken, gaat de prijs per traject naar beneden. Bepaalde voorbereidende stappen moeten immers maar eenmaal gebeuren.

Ondertekende jouw gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact al? Dan ontvangt jouw gemeente subsidies van de Vlaamse overheid. De kosten verbonden aan deze ondersteuning kunnen ingebracht worden als rapportering. In de jaarrekening koppel je daarvoor de code (ABB-LEKP-2021) aan de uitgave.

Interesse?

Voor het stappenplan, de handleiding en meer info zie https://www.lne.be/beleef-mobiliteit

Voor inspirerende voorbeelden van GFB-trajecten zie publiekeruimte.info/projectcategorie/gfb/

Interesse in procesbegeleiding door Trage Wegen? Neem rechtstreeks contact op via info@tragewegen.be