Een samenkeuken: gezellig en gezond

Doelgroep:
Burger, Lokaal bestuur, Vereniging
Thema:
Voeding
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Leentje Speybroeck,
03-281 74 75
Heel wat voedsel gaat verloren tussen veld en bord, omdat het niet voldoet aan de strenge marktnormen. Vaak is dat voedsel nog perfect eetbaar. Samenkoken wil verspilling tegengaan door overschotten en oogst van (bio)boeren en bedrijven te verwerken tot een volwaardige maaltijd voor een grote groep mensen. Je deelt kennis en vaardigheden rond duurzame voedselverwerking en zet ze in de praktijk om. Je kookt volgens de 10 principes van ecologische voeding en de methodiek van het improvisatiekoken. Deze kooktechniek vertrekt van de ingrediënten die op dat moment voorhanden zijn, met seizoensgroenten in de hoofdrol.

Projectinhoud en –verloop

Het samenkooktraject bestaat uit een kooktechnische en organisatorische workshop en een begeleidingssessie bij de eerste samenkook. We stellen dit traject voor tijdens een kennismakingsgesprek.

Het traject bestaat dus uit 4 stappen:

Stap 1 – Kennismakingsgesprek

Tijdens het kennismakingsgesprek komt een Velt-medewerker ter plaatse vertellen wat samenkoken is en wat het begeleidingstraject precies inhoudt. Voor organisatoren, partners en andere geïnteresseerden.

Stap 2 – Samenkookworkshop

Tijdens de samenkookworkshop duik je meteen de keuken in. Je groep maakt kennis met ‘improvisatiekoken’. Onder begeleiding van een ecokok bereid je een lekkere volwaardige maaltijd op basis van seizoensgroenten. Je maakt gebruik van een aantal handige hulpmiddeltjes zoals de combinatiefiches, de smaakbalans en de improvisatiewijzer. Na de workshop smul je van al dat lekkers.

Stap 3 – Opstartworkshop

De opstartworkshop biedt een inhoudelijke en organisatorische basis voor de opstart van een samenkeuken. De volgende zaken komen aan bod:
  • Wat is een ecologische keuken?
  • Wat is een hygiënische en veilige keuken?
  • Aan welke voorwaarden moeten locatie en infrastructuur voor een samenkeuken voldoen?
  • Welk materiaal heb je nodig?
  • Tijdsplanning en taakverdeling in de samenkeuken
  • Communicatie in de samenkeuken

Stap 4 – Samenkoken met begeleiding

We raden aan om de eerste samenkook te laten plaatsvinden met begeleiding van een ecokok. De eerste keer is meestal erg spannend. De ecokok vervult dan de chef-functie. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid van de maaltijd.

Je kan dit traject aanvullen met extra workshops. Velt leidde dertien ecokoks op, zij staan je graag bij met raad en daad tijdens het traject.

Output

Het resultaat van dit traject is een vaste kern buurtbewoners die zich organiseren om zelfstandig aan de slag te gaan met lokaal voedsel en overschotten in een keuken.

Timing

De looptijd om het traject succesvol af te ronden bedraagt gemiddeld 6 maanden.

De gemeente is verantwoordelijk voor:

• Beschikbaar stellen van een keuken met eetruimte waar een kerngroep van een 5-tal personen kan koken voor een groep van 40 à 60 personen.
  • Aanstelling van één gemeentelijk personeelslid die instaat voor de communicatie en het betrekken van de inwoners

Prijs (excl. btw)

De prijs voor het traject bedraagt 800 euro, exclusief de kosten van ingrediënten. Hierin zit als afsluiter één samenkook begeleid door een ecokok van Velt (stap 4).

Contactpersoon Velt

Leentje Speybroeck, samenkoken@velt.nu, 03-281 74 75

Foto Velt
Getuigenissen van klanten:

Een groepje keukenprins(ess)en van CSA Het Wijveld in Destelbergen doorliep in het najaar van 2017 het samenkooktraject van Velt. In februari 2018 werd er voor het eerst gekookt met oogst en voedseloverschotten tijdens de eerste editie van 'De tafel van het Wijveld'. Het zevenkoppige kookteam bereidde een uitgebreid improvisatiebuffet in de Louisazaal te Gent voor 60 aanwezigen. Een succes! De samenkookgroep die opereert onder de naam 'Het Wijveld kokkerelt' wil elk seizoen samen koken voor de leden van Het Wijveld. Het is een moment om te genieten van de oogst, de seizoensgroenten te ontdekken en elkaar beter te leren kennen.

Meer voorbeelden: https://www.velt.nu/samenkeukens