Samen voor pesticidevrije tuinen

Begeleiding (persoonlijk)
Greet Tijskens
03-287 80 68
Sinds 1 januari 2015 is er een verbod op pesticidegebruik door openbare besturen. Nadien kwam er een verbod voor het gebruik van synthetische herbiciden door de particulier. Tuinaannemers en landbouwers mogen nog pesticiden gebruiken. Wil je tuinaannemers actief in jouw gemeente laten omschakelen naar een pesticidevrij onderhoud? Wil je je burgers sensibiliseren om hun stoep zonder pesticiden proper te houden? Hoe stimuleer je hen om een pesticidevrije tuin te hebben? Velt helpt je gemeente pesticidevrij te maken met een omschakelingstraject voor tuinaannemers en met concrete workshops en lezingen voor je inwoners.

Projectinhoud en –verloop

Deel1: Omschakelingstraject voor tuinaannemers

Je wil tuinaannemers actief in je gemeente mee krijgen in het pesticidevrij verhaal. Dat kan via een omschakelingstraject. Door hen te tonen hoe je als tuinaannemer zonder pesticiden een tuin kan onderhouden. Door het belang van een juist tuinontwerp toe te lichten. Door in te zoomen op de communicatie met de tuineigenaar, de klant. Het traject omvat vier sessies, met het tussentijds beantwoorden van vragen. De volgende aspecten komen aan bod:
  • Wetgeving pesticidevrij beheer. Wat met toegelaten (bio)pesticiden?
  • Hoe inspelen als tuinaannemer op de verwachtingen van je klant?
  • Aanleg en beheer van groenzones
  •  Waterinfiltratie en ontharding in de tuin
  • Inrichting en beheer van terras, tuinpad en oprit

Deel2: Workshops en infosessies voor inwoners
De gemeente kiest uit onderstaand aanbod welke workshops Velt voor de inwoners verzorgt:

• Pesticidevrij tuinieren
    Tuinieren zonder pesticiden, hoe pak je dat aan? Hoe zit het met biopesticiden? Wat kan je preventief doen? En wat als er toch onkruid of plagen optreden?

• Gazon: meer dan sprietjes
    Menig gazon werd deze zomer bruin gebakken, maar wat is het geheim van de tuinen die ondanks de schroeiende zon hun groen uitzicht behouden? Je komt alles te weten over een gezond, natuurlijk gazon in de tuin. We slaan ook de weg naar minder gazon in.

• Watervriendelijke tuin: ontharden en beplanten
    In deze lezing ontdek je welke kleine ingrepen mogelijk zijn voor je terras, tuinpad en oprit. We staan stil bij ontharding, waterdoorlatend materiaal en plantenkeuze. Ook de aanleg van een geveltuin komt aan bod.

• Watervriendelijke tuin: opvang en hergebruik
    In deze lezing kom je te weten op welke manieren je het hemelwater van je dak kan opvangen. Daarnaast ontdek je de mogelijkheden voor infiltratie van het water in een wadi of poel. We staan uitgebreid stil bij de aanleg, beheer en juiste plantenkeuze.

• Koken met wilde kruiden
    Zeg nooit zomaar onkruid tegen wilde kruiden. Deze rebelse planten zijn imeers niet alleen mooi en nuttig, ze zijn ook reuzegezond en lekker. Tijdens deze workshop ga je aan de slag. Je leert hoe je ze herkent, plukt en bewaart én hoe je ze verwerkt in warme en koude lekkernijen. Voortaan zijn wilde kruiden gewoon een extra portie gratis groenten in je keuken. En wieden? Dat heet voortaan oogsten.

De gemeente is verantwoordelijk voor:

• De aanstelling van één gemeentelijk personeelslid die het omschakelingstraject opvolgt en waar nodig naast de tuinaannemers andere gemeentelijke medewerkers betrekt
  • Het verzorgen van de communicatie naar de tuinaannemers en de inwoners
  • Het ter beschikking stellen van een locatie om de workshops, infosessies en lessenreeksen te laten doorgaan

TIP: Dit traject kan eenvoudig met 2 of 3 buurgemeenten samen doorlopen worden. Zo kan de ene workshop in de ene gemeente doorgaan en de andere workshop in de andere gemeente.

Prijs (excl. btw)

• Deel 1 – omschakelingstraject van 4 sessies voor tuinaannemers: 6.000 euro
  • Deel 2 – prijs per workshop of infosessie voor inwoners: 300 euro + verplaatsingsonkosten

Gemeenten uit Oost-Vlaanderen kunnen intekenen op dit aanbod aan 50% korting via het omgevingsontract.

Ondertekende jouw gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact al? Dan ontvangt jouw gemeente subsidies van de Vlaamse overheid. De kosten verbonden aan deze ondersteuning kunnen als flankerende maatregel ingebracht worden als rapportering. In de jaarrekening koppel je daarvoor de code (ABB-LEKP-2021) aan de uitgave.

Contactpersoon Velt

Greet Tijskens, medewerker ecotuin, greet@velt.nu, 03-287 80 68
Getuigenissen van klanten:

De gemeente Knokke-Heist schakelde in 2020, in coronatijd, Velt in om dit traject uit te voeren. Tuinaannemers en particuliere tuineigenaars kregen inspirerende sessies. Dit resulteerde na afloop van het omschakelingstraject tot een pool van 18 tuinaannemers die in de gemeente het tuinonderhoud zonder pesticiden doen. In de loop van 2022 werd een tweede traject ingericht, in totaal zijn er immers ongeveer 45 tuinaannemers werkzaam in Knokke-Heist. Voor de inwoners gingen er in dezelfde periode 7 sessies door over tuinieren én koken met wilde kruiden.

gemeente Knokke-Heist