Duurzaam aankoopbeleid hout- en papierproducten: van helpdesk tot interne infosessie

Doelgroep:
Lokaal bestuur, Onderneming
Thema:
Circulaire economie
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Bart Holvoet
016/394718
De focus van onze dienstverlening ligt op het kiezen van hout- en/of papierproducten van een verantwoorde herkomst (afkomstig uit duurzaam bosbeheer en/of recyclage), maar we kijken ook graag verder in de richting van 'doordacht gebruik'. Bvb. richting een spaarzaam gebruik, verspilling tegengaan,.. Of door slim ontwerpen en voorschrijven zaken te realiseren met minder hout of met andere houtsoorten. FSC België heeft een jarenlange ervaring om lokale overheden te informeren rond een 'duurzaam aankoopbeleid' voor hout- en papierproducten.

Projectinhoud

Onze ondersteuning is beschikbaar van op afstand ('helpdesk' functie, telefonisch of via email te bereiken), maar kan ook meer concreet 'In House' ingevuld worden via een infosessie.
Het voordeel van zo'n infosessie is dat het de intern betrokkenen kan samenbrengen, niet enkel voor informatie 'op maat', maar dat er ook ruimte is om stil te staan bij de huidige praktijk, met de moeilijkheden én de mogelijkheden. Inhoudelijk gaat het o.a. over het opnemen van vereisten in het aankoopbeleid, en hoe men dit in de praktijk kan opvolgen. Maar ook over (lokale) beschikbaarheid van FSC-gecertificeerde producten, of hoe men hier (verder) werk van kan maken. Andere aanverwante onderwerpen, zoals FSC boscertificering van de eigen bossen of mogelijkheden rond sensibilisatie naar de burger kunnen indien wenselijk ook aan bod komen.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor

• Bij het organiseren van een interne infosessie
  • Uitnodigen van relevante betrokkenen binnen het bestuur (beleid, aankoop, technische dienst, …) met eventueel ook een betrokkenheid van de politieke verantwoordelijke(n)
  • Locatie
  • Het eventueel uitnodigen van naburige gemeenten wordt als een pluspunt beschouwd

Prijs

Onkostenvergoeding van maximum 125 Euro voor tijdsbesteding en verplaatsingsonkosten. Merk op dat het mogelijk ook kostenloos kan wanneer het inpasbaar is binnen een van onze lopende projecten.

Contact

Ontdek alvast meer informatie op onze website en/of neem voor meer info contact op met FSC België :
Contactpersoon: Bart Holvoet
Telefoon: 016/394718