Groenblauwe netwerken: klimaatbuffers

Natuur en bos
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
De natuur in Vlaanderen behoort tot de meest versnipperde van heel Europa en de tussenliggende gebieden zijn arm aan ecosysteemdiensten en biodiversiteit. Volgens het klimaatrapport van de Verenigde Naties is het behoud van de natuur nochtans één van de belangrijkste wapens in de strijd tegen de opwarming van de aarde.

Groenblauwe netwerken spelen daar een belangrijke rol in.  Ze zijn essentieel om de klimaatrobuustheid van ons buitengebied te verhogen en een cruciale hefboom om de biodiversiteitscrisis het hoofd te bieden.

Lokale overheden en partners zijn de sleutel naar realisaties op terrein rond groenblauwe netwerken. Toch merken we dat gemeenten nog vaak zeer concrete vragen zitten over de stappen die ze kunnen zetten en waar, hoe en wanneer ze groenblauwe netwerken kunnen aanleggen. Structurele samenwerking met de lokale Natuurpuntafdeling kan helpen om doorbraak te forceren in het opzetten van strategisch goed gekozen klimaatbuffers.

Contacteer je lokale Natuurpuntafdeling om te kijken waar er kansen liggen om je gemeente via extra klimaatbuffers klimaatbestendiger te maken.

Ondertekende jouw gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact al? Dan ontvangt jouw gemeente subsidies van de Vlaamse overheid. De kosten verbonden aan deze ondersteuning kunnen ingebracht worden als rapportering. In de jaarrekening koppel je daarvoor de code (ABB-LEKP-2021) aan de uitgave.

Foto Hugo Bollion