GoodFood@School: aan de slag met kinderen en directie

Doelgroep:
School
Thema:
Voeding
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Slechts 7% van de Vlaamse kinderen tussen 6 en 14 jaar eet voldoende groenten en fruit. Daarnaast eten ze te veel suiker en bewerkt voedsel. Zijn leerlingen bewust van de uitdagingen rond voeding in de wereld?
Gezonde en duurzame voedingsgewoonten aanleren kadert binnen het opvoedingsproject van de school en draagt bij tot meer bewuste, evenwichtige en aandachtige leerlingen. Stimuleer de scholen in jouw gemeente om resoluut te kiezen voor gezonde en duurzame voeding.
Maar hoe pak je dit concreet aan? GoodPlanet helpt scholen op weg met klasworkshops en/of een schooltraject.

Projectinhoud en -verloop

• GoodFood Challenge voor het secundair onderwijs: Weten leerlingen eigenlijk wel wat er op hun bord of in hun brooddoos belandt?  Is het enkel een kwestie van smaak of is er meer aan de hand?  In 4 challenges worden leerlingen uit 2 klassen uitgedaagd om hun eigen bord onder de loep te nemen en acties te ondernemen om ook anderen bewust te maken van de uitdagingen rond voeding in de wereld.

--> Een GoodFood klastraject, dat is iedereen actief betrekken en prikkelen! Twee klassen van het 4e, 5e of 6e jaar dagen elkaar uit en krijgen elk 2 workshops van min. 2 lesuren.

• GoodFood voor het lager onderwijs: Het GoodFood@School traject voor het lager onderwijs gaat aan de slag met de hele school. Samen met de directie en het leerkrachtenteam denken we na over het voedingsbeleid op school. Via interactieve workshops nemen we per graad een aspect van duurzame, gezonde voeding onder de loep. Leerlingen proeven, ruiken, voelen en ervaren.

--> Een begeleidingsmoment voor het schoolteam
    --> 3 interactieve worskhops (één klas per graad)

• Extra: GoodFood@School uitwisselingssessie(s)
    Nodig de scholen op jouw grondgebied uit om uit te wisselen met andere schoolteams. Tijdens deze sessie(s) leren we hoe je leerlingen, leerkrachten ouders en directies warm kan maken voor duurzame voeding. We bespreken hoe we drempels kunnen verlagen, gaan in gesprek met experten, delen tips en bestuderen inspirerende voorbeelden uit de praktijk. De bedoeling is dat je nadien weet hoe je de touwtjes in handen kan nemen om op jouw school te werken aan een gezond en duurzaam voedingsbeleid.

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor

• Bekendmaken van het aanbod aan in de scholen.
  • Voor de workshop GoodFood Challenge in het secudair onderwijs is een lokaal met geëquipeerde keuken noodzakelijk.
  • Voor de extra uitwisselingssessie(s) tussen schoolteams: één centraal lokaal voorzien voor elke workshop.

Prijs (exclusief BTW)

• GoodFood Challenge voor het secundair onderwijs: (4 workshops op 2 dagen voor 1 school)
    • 850 euro + verplaatsingskosten
  • GoodFood voor het lager onderwijs: (3 klasworkshops + 1 werksessie voor het schoolteam op 2 dagen)
    • 990 euro +verplaatsingkosten
  • GoodFood@School uitwisselingsessie
    • 400 euro (voor 1 uitwisselingsessie) + verplaatsingskosten

Elke Lambrechts - Programma Coördinator Duurzame Voeding

Deze workshops kwamen tot stand binnen het programma GoodFood@School in samenwerking met Rikolto en Fairtrade Belgium.
Getuigenissen van klanten:

"Soms hebben leerlingen een extra duwtje in de rug nodig en een kader om te experimenteren. Wij bieden met de GoodFood Challenge de mogelijkheid en de ondersteuning om acties op te zetten. We proberen zoveel mogelijk vanuit de eigen interesses van de leerlingen te vertrekken en een fijne ervaring mee te geven. In dit traject koken de leerlingen samen. Een verbindende activiteit die actief doet nadenken over de herkomst van het voedsel op hun bord."
Valérie Vermeiren, GoodPlanet Belgium