Energy-parties: gezellig leren over energie-efficiëntie voor inwoners

Doelgroep:
Burger, Lokaal bestuur
Thema:
Type info:
Begeleiding (persoonlijk)
Een energielabelkwartet, LED-tasting of investeringsquiz? Nodig je buren, vrienden, collega’s of familie uit voor een gezellige, informatieve avond rond energie.

Hoe zit je energiefactuur in elkaar? Hoe vind je de weg naar de juiste subsidies of premies? Welke mogelijkheden zijn er om je energiekosten te verlagen? Hoe breng je je eigen energieverbruik in kaart? Jij bepaalt zelf mee welke onderwerpen aan bod komen door vier van de negen keuzemodules te selecteren.

Projectinhoud en -verloop:

Voorbereiding: Opdrachtgever en GoodPlanet bepalen welke inhoud zal aangeboden worden of kan aangeboden worden.

• Uitwisseling over het opwekken van energie
    Korte schets van de klimaatuitdaging waar we voor staan, welke engagementen de staat, de regio’s en de gemeenten genomen hebben en welke rol de energie(opwekking) daar in speelt. Deze ‘know-why’ is belangrijk als extra motivatie naast het economisch voordeel op korte en lange termijn van energie-efficiëntie door enerzijds gedrag en anderzijds maatregelen op vlak van isolatie of productie.
  • Inschrijving en duiding Energie ID –platform
    Nadat we met de opdrachtgever hebben vastgelegd wat mogelijke thema’s zijn, zullen we telkens op een op voorhand afgesproken wijze met de gastheer/-vrouw of met de groep bekijken wat relevant is voor hen. Alle thema’s grondig behandelen is wellicht niet mogelijk binnen het tijdsbestek van één ‘party’.
  • Heb ik de goedkoopste energieleverancier, is mijn energieverbruik hoog?
    • Prijs: Indien niet gekend, laten we de deelnemers kennis maken met de vergelijkende tool op de website vreg.be. In de uitnodiging kunnen we vragen dat mensen die dat zien zitten hun laatste energiefactuur meebrengen. Met één van de aanwezige facturen doen we de oefening. De deelnemers kunnen achteraf dan zelfstandig aan de slag.
    • Verbruik: We tonen hen hoe het platform van EnergieID toelaat om op termijn te benchmarken – desgewenst een groep te maken om samen hun verbruik op te volgen en te verlagen.
    • Welke huishoudtoestellen heb ik en wat is hun energieverbruik?
      Korte uiteenzetting over energie-labels en vooral, wat de terugverdientijd is voor toestellen die in aankoop wat duurder zijn maar een hoger label hebben. Vergelijking tussen de 10 jaar oude koelkast en de nieuwe met het hoogste energielabel in Kwh en prijs.
    • Verlichting in de woning
      Aandacht voor gedrag (alleen licht aan daar waar iemand aanwezig is en/of omwille van veiligheid, aandacht voor verlichtingstechnologie die kan helpen besparen.
    • Verluchting in de woning
      Doorgedreven isolatie vraagt een efficiënte verluchting: Welke systemen bestaan er? Wat zijn voor- en nadelen. Wat met warmterecuperatie? Permanent systeem of aangestuurd door vocht en/of CO2 sensoren,…
    • Sluimerverbruik
      Aan de hand van een energiemeter en een éénvoudige rekenformule wordt sluipverbruik en -kost aangetoond.
    • Uitwisseling over energiebesparende investeringen
    Aan het eind van elke energyparty peilt de begeleider naar de tevredenheid van de deelnemers over de inhoud (voldoende duidelijk? wat ontbrak er eventueel? suggesties?) en de aanpak (hoe worden de toegepaste methodieken gesmaakt?). Voor de gastheer/vrouw voorzien we een online formulier om te peilen naar hun reacties m.b.t. bovenstaande vragen.
  • Optioneel
    De deelnemers zullen ongetwijfeld vragen naar een brochure waarin de meegegeven tips en tricks terug te vinden zijn. (Hoe inschrijven bij EnergieID, website VREG, energielabels,…)

De gemeente is zelf verantwoordelijk voor:

• Communicatie van het initiatief aan haar burgers

Prijs:

• Eénmalig: 500 euro
  • Meerdere avonden:
    • Opstart: Afhankelijk van het te organiseren aantal: vanaf 250 euro.
    • Per avond: 350 euro

Contactpersoon en gegevens

Simon Reijniers, Programma Coördinator Energie, s.reijniers@goodplanet.be
Sara Hamels, Projectmanager, s.hamels@goodplanet.be

Deze methodiek werd ontwikkeld i.k.v. de campagne “Energieke dorpen” van de provincie West-Vlaanderen.
Dit project startte in de Westhoek. Daar staat immers het oudste patrimonium van particuliere woningen. Energie-investeringen zullen daar dan ook een groot verschil kunnen maken.