De Ecocarrousel: seizoensgroenten op school

Begeleiding (persoonlijk)
Lise Fivez
03-287 80 92
Eet je prinsessenboontjes in december of  blauwe bessen in januari, dan komen die van erg ver. Ze worden overgevlogen of met de vrachtwagen of boot vervoerd. Van alle broeikasgassen uit voedselproductie komt 11% voor rekening van vervoer. Lokale seizoensgroenten en –fruit hebben die impact niet. Maar hoe herken je seizoensgroenten en fruit? En is er voldoende variatie het hele jaar door? In de Ecocarrousel leren kinderen van het lager onderwijs via spelletjes het belang en de rijkdom van seizoengroenten kennen. Zo prikkelt een quiz de geest en zet ‘ruiken, voelen en proeven’ de zintuigen aan het werk. In de groente-estafette gooien we de benen los en tijdens ‘Teken het seizoen’ is er ruimte voor creativiteit.

Projectinhoud en –verloop

Tijdens een kennismakingsgesprek licht Velt het concept toe en doen we een voorstel op maat. De invulling van de Ecocarrousel beantwoordt aan de eindtermen voor het lager onderwijs.

Dit voorstel omvat de volgende mogelijkheden:

• De Ecocarrousel:  6 spelen waarbij kinderen in kleine groepjes, via een doorschuifsysteem ,een halve dag worden ingewijd in de groente- en fruitkalender. Velt zorgt voor de coördinatie en de uitgewerkte spelmaterialen met handleiding.
  • Extra lesmateriaal voor de leerkrachten waarmee ze, na de Ecocarrousel, in de klas mee aan de slag kunnen gaan om de kennis over seizoensgroenten en –fruit fris te houden.
  • Extra workshops die in de klas kunnen worden georganiseerd om dieper op het thema in te gaan.
  • Wil je (groot)ouders betrekken bij het thema, dan kan je bijkomend een workshop over duurzame voeding organiseren op maat van volwassenen.

Timing

De Ecocarrousel heeft een halve dag nodig om vlot te draaien. Een hele dag kan ook. De voorbereidende fase bedraagt enkele maanden.

De gemeente is verantwoordelijk voor:

• Beschikbaar stellen van een groot terrein/speelplaats (bij goed weer) of van een gebouw met 6 lokalen met tafels en stoelen (bij regen) om 100 kinderen te laten spelen in kleine groepjes.
  • Aanstelling van één gemeentelijk personeelslid die instaat voor de communicatie naar de scholen
  • Facultatief: een keuken om met de kinderen een ecolunch of tussendoortjes te bereiden (seizoenssoep, ecosmosjes, …)
  • Facultatief: een oproep plaatsen naar vrijwilligers om (mee) kinderen te begeleiden tijdens spelletjes van de Ecocarrousel

Prijs (excl. btw)

De prijs varieert in functie van de inzet van het aantal Velt-medewerkers, lesgevers en begeleiders. Na een vrijblijvend kennismakingsgesprek ontvang je een offerte op maat. De prijs voor één sessie is 150 euro (excl. verplaatsingsonkosten), de richtprijs voor de Ecocarrousel bedraagt 1.500 euro.

Contactpersoon Velt

Lise Fivez, medewerker scholen, scholenwerking@velt.nu, 03-287 80 92

Foto Velt
Getuigenissen van klanten:

De Ecocarrousel op de jaarmarkt van Leuven

Naar goede gewoonte speelde Velt ook in september 2018 bij de start van het schooljaar ecospelletjes met de kinderen van Leuven. Samen met de hulp van Colette Courgette, de hippe Veltkip, leerden de kinderen de seizoensgroenten beter kennen.
Naast de klassiekers zoals de 'groente-estafette' en 'voelen, ruiken, proeven' had Velt dit jaar tal van nieuwe spelletjes meegebracht. Tijdens 'Een twee drie radijs' losten de kinderen om ter snelst groenteraadsels op en plaatsten de groenten bij het juiste seizoen op de kalender. Bij 'Welke groente ben ik?' veranderde een kind in een hem nog onbekende groente en ontdekte door het stellen van de juiste vragen welke groente hij was. En omdat het appelseizoen in aantocht is, maakten de kinderen tot slot prachtige appelpomponnen voor in de klas. Elke klas ging terug naar school met de seizoenskalender en het groentekwartet zodat ze het hele jaar rond kunnen genieten van de lekkere seizoenen.

Meer info: https://www.velt.nu/scholen