Met Delende Buurten zet Autodelen.net een mobiliteitsexperiment op met de inwoners van je gemeente. De privéwagen blijft een maand aan de kant. Elke deelnemer maakt kennis en experimenteert met alternatieve vervoersmiddelen zoals deelwagens, openbaar vervoer, de (elektrische) fiets of de ouderwetse benenwagen. Resultaat: een vermindering van het autogebruik.
Meer schone mobiliteit
Inzetten op schone mobiliteit betekent in de eerste plaats voorrang geven aan de voetgangers en fietsers. Is gemotoriseerd verkeer niet te vermijden? Wij helpen je gedeeld of elektrisch vervoer te organiseren om de impact minimaal te houden.
Aanbod milieubeweging9
Wil jouw gemeente het vervoer van, naar en door scholen verduurzamen, maar is er nog nood aan omkaderende expertise? Ontbreekt het de scholen in je gemeente aan een globale mobiliteitsvisie en knowhow om gerichte acties op te zetten? Dan kan een schoolvervoerplan de oplossing bieden. Per school wordt er een mobiliteitstraject opgemaakt, met bijvoorbeeld challenges voor leerlingen, voetgangersbrevetten, ambitieuze plannen en workshops.
De opmaak van een tragewegenplan helpt je om je ambities voor zachte mobiliteit te plannen en verzilveren. Trage Wegen vzw begeleidt je in drie stappen bij de inventarisatie, participatie, opmaak en uitvoering van je plan. Met dit project boek je in een klap vooruitgang op vlak van ontharding, leefkwaliteit, actieve mobiliteit en vergroening.
Autodelen is een duurzaam en flexibel alternatief voor het bezit van een eigen (tweede) wagen met talrijke voordelen: minder wagens, minder luchtvervuiling, minder CO2-uitstoot en fijn stof, verlaagde parkeerdruk en goedkoper autogebruik.
Gemeenten die het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) ondertekenden, engageren zich daarbij om tegen 2030 2 deelwagens per 1000 inwoners te realiseren. Sommige gemeenten zetten de eerste stappen rond autodelen al, maar worstelen met specifieke uitdagingen om van autodelen een succes te maken.
Ook de gemeentelijke sportdienst en lokale sportactoren kunnen een steentje bijdragen bij het verduurzamen van sportverplaatsingen in de gemeente. In drie interactieve workshops werkt Ecolife samen met jou toe naar het opzetten van concrete acties rond verplaatsingen van en naar de sportinfrastructuur.
Wat na het tragewegenplan? Tijd voor actie. Trage Wegen vzw helpt gemeenten met scenario’s voor inrichting, materiaalkeuze en inrichting, de verschillende opties voor de uiteindelijke ligging en de administratief/juridische mogelijkheden voor de realisatie ervan. Trage Wegen maakt een schetsontwerp op voor alle gekozen wegen, waarbij de natuurtechnische inrichting en het gebruiksgemak voorop staan.
Trage wegen zijn essentieel voor de veiligheid en het welzijn van fietsers, wandelaars en ruiters. De eerste stap bij het herwaarderen van zo’n trage wegen, is het in kaart brengen. In welke toestand verkeren de paadjes en wegen, en welke kansen kun je als gemeente benutten? Trage Wegen vzw begeleidt je om de trage wegen van jouw stad of dorp te inventariseren. Dankzij een participatief project worden burgers ook betrokken om op pad te gaan.
Besturen die werken rond trage wegen komen vroeg of laat in aanraking met een omvangrijk juridisch kader. Trage Wegen vzw helpt jouw lokale bestuur daarbij. Bij sommige trage wegen zal er namelijk onderhandeld moeten worden met eigenaars en landgebruikers. Trage Wegen vzw ondersteunt de gemeente om tot oplossingen te komen en verleent juridisch advies.
Trage Wegen vzw ontwikkelt met jouw gemeente een beeld van het gewenste “trage netwerk.” Er wordt een plan uitgestippeld om de trage wegen te herwaarderen, te beschermen en te ontwikkelen. De opmaak van deze visie wordt gedragen door beleidsmakers, verenigingen, bewoners en belangstellenden die samenwerken. Het eindresultaat is een strategische visie die toelaat afzonderlijke tracés te verknopen tot een betekenisvol geheel.
Artikels46
Organisaties4
Een ‘Sportief op Weg’-begeleiding kan tot verschillende concrete acties leiden. Enkele voorbeelden.
De gemeente Sint-Martens-Latem organiseerde een promotiecampagne om te fietsen naar de sporthal, waarbij ook het gemeentebestuur met de fiets naar evenementen kwam. Aan de sporthal zelf werd een ‘kiss & ride’ zone aangelegd, er werd een fietsenstalling en fietspomp voorzien en de toegangsstraat werd veiliger gemaakt voor trage weggebruikers.
Gemeente De Pinte paste haar mobiliteitsplan aan op basis van de resultaten van de Sportief op Weg-mobiliteitsenquête.
Eeklo werkte acties uit voor nieuwe sporthal: de verplaatsingen van sporters werden in kaart gebracht en tijdens de bouwwerken werd de verkeerssituatie fietsgunstiger gemaakt. In de nieuwe sporthal zullen wachtende ouders kunnen meesporten of gebruik maken van een aangename wachtruimte. Dit om onnodig pendelen te voorkomen.