Zonnepanelen van burgers op het dak van de gemeentelijke sporthal? Het kan in Tervuren

Ecopower
De gemeente Tervuren sloot een overeenkomst met energiecoöperaties Ecopower en Pajopower. De gemeente stelt geschikte daken van openbare gebouwen ter beschikking van de coöperaties, die er zonnepanelen op zullen leggen. De financiering gebeurt met burgerkapitaal: alle inwoners van Tervuren kunnen investeren en mede-eigenaar worden van het project. Zo werken we aan decentrale, democratische en duurzame energievoorzieningen.

Tervuren, een gemeente met klimaatambitie

De gemeente Tervuren ondertekende in 2014 de burgemeestersconvenant. Daarin staan ambitieuze klimaatdoelstellingen voor het jaar 2020: 20% minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990, 20% minder energieverbruik en 20% van de totale energiehoeveelheid halen uit hernieuwbare bronnen zoals wind en zo. In 2015 tekende de gemeente ook een klimaatactieplan uit om die doelstellingen te halen.

Tervuren stelt in dat kader nu de daken van enkele gemeentelijke gebouwen ter beschikking voor zonnepanelen. Het gaat om GBS Vossem, Pachthof Stroykens en Sporthal De Steenberg (projecten van Pajopower) en Woonzorgcentrum Zoniën (project van Ecopower). Meer informatie over dat laatste project leest u op de projectpagina. Details over de andere drie installaties vindt u op de website van Pajopower.

De financiering, realisatie en opvolging van het project legt de gemeente in handen van Ecopower en Pajopower, beide aangesloten bij koepelorganisatie REScoop Vlaanderen. Dankzij de coöperatieve aanpak kunnen alle inwoners van Tervuren en omgeving mee investeren. Zo stromen de elektriciteit én de opbrengsten terug naar de lokale gemeenschap.

De opmars van burgerenergie: na Ecopower en Pajopower nu ook Druifkracht

Een REScoop (Renewable Energy Sources Cooperative) is een burgerinitiatief dat energie uit bijvoorbeeld zon en wind oogst voor lokaal gebruik én mikt op energiebesparing. Burgers die mee investeren, worden mede-eigenaar van de productie-installaties en krijgen medezeggenschap in het bedrijf. Zo bouwen we samen aan een decentrale, democratische en duurzame energiemarkt.

Na Ecopower (actief in heel Vlaanderen) en Pajopower (in het Pajottenland) is er nu ook Druifkracht, een burgerinitiatief voor de energietransitie in de Druivenstreek. Een twintigtal burgers uit Tervuren, Hoeilaart, Overijse en Huldenberg steekt sinds vorig jaar de koppen bij elkaar om samen lokale energieprojecten uit te werken. Er wordt gekeken naar coöperatieve zonnepanelen en kleinschalige biomassa, maar ook naar energiebesparing en het informeren en sensibiliseren van burgers. Samen creëren ze een duurzame gemeente en een sterke lokale economie. Al wie mee wil helpen, is welkom. Druifkracht werkt nauw samen met Ecopower en Pajopower en zal aanwezig zijn op de infosessie om zich voor te stellen aan het publiek.

Interesse? Meer info vind je op de projectpagina.