Zomergem geeft kerken aan kunst(enaars)

De Standaard 12 mei 2017
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

In de kerk van Ronsele vinden er waarschijnlijk straks optredens plaats. Foto Michiel Verbeek

Het toekomstplan voor de Zomergemse kerken is deels aangepast, na een inspraakronde bij de bevolking.

Zo komt er geen columbariumkerk in Oostwinkel. De Sint-Martinuskerk in Zomergem blijft de hoofdkerk voor de parochie Lovendegem-Waarschoot-Zomergem. Concerten blijven er mogelijk. Na een inspraakronde bij de bevolking wordt ook de toekomstige bestemming van de drie andere kerken - Oostwinkel, Ronsele en Beke - stilaan ingevuld.

‘In Ronsele komt er naast de liturgie plaats voor socioculturele activiteiten met de focus op muziek en woord door de goede akoestiek’, zegt burgemeester Tony Vermeire (CD&V). Dat ligt in de lijn van het voorstel waarmee Zomergem naar de bevolking trok. Voor Oostwinkel is er een verrassende wending. De gemeente wou de kerk herbestemmen tot columbariumkerk met stille afscheidsruimte (een columbarium is een be waarplaats voor urnen, red), maar stapt daar nu van af.

‘Zomergem is gekend voor zijn creatieve economie. Wij willen de vele kunstenaars ook een stek geven. Daarom opteren we er voor om van de kerk van Oostwinkel een plaats voor herdenking en socioculturele activiteiten te maken met de nadruk op beeldende kunsten. We denken aan ateliers, tentoonstellingen en een permanente expo rond de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De herdenking van de slag van Oostwinkel en ook Ronsele kan hier een plaats krijgen.’

Ook voor Beke kwamen verrassende voorstellen.
‘De kerk leent zich voor toneel en andere socioculturele activiteiten. Misschien kan er ook gesport worden: de school gebruikte de kerk al eens tijdelijk om te sporten. In 2019 komt er een intensief traject, mét inspraak van de bevolking, waarbij de herbestemming concreet wordt uitgewerkt. De kerkfabriek is eigenaar van het kerkgebouw en zal bekijken met wie ze in zee gaan.’ (cte)