U bent hier

Wonen in zuivere lucht wordt een verkoops­argument

Bron: 
De Standaard 24 februari 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Nicolas Bearelle, hoofd van projectontwikkelaar Revive, ziet de trend keren: de Vlaming begint te beseffen dat een huis bij een park over twintig jaar meer waard is dan een huis bij een parking.

‘Mensen tekenen in op onze projecten omdat ze niet tussen de auto’s willen wonen. Daar ben ik van overtuigd.’ Nicolas Bearelle zakt achterover in de knalgele fauteuil in een vergaderhoekje van zijn nieuwe Gentse kantoor­gebouw. Als oprichter en hoofd van de projectontwikkelaar Revive ziet hij de mentaliteit langzaam veranderen. Revive is een buitenbeentje in Vlaanderen. Het bouwde zijn merk helemaal op rond duurzaamheid: CO2-neutrale stadsontwikkelingen waar auto’s onder de grond gaan en plaats maken voor parkjes, waar ingezet wordt op deelfietsen, deelauto’s en laadpalen, waar mensen op wandelafstand wonen van openbaar vervoer. Die leefbaarheid, zegt Bearelle, wordt stilaan een verkoopsargument.

Alle grote steden bannen auto’s en plannen hun ontwikkelingen rond kruispunten van openbaar vervoer. Daar loopt Vlaanderen achter, vindt Bearelle.

‘Aanvankelijk ging het vooral over veiligheid en groen. Maar ook luchtkwaliteit wordt een argument om in een verkeersluw project te wonen. Het was een verborgen probleem dat nu aan de oppervlakte komt. Een beetje zoals asbest vroeger. We zijn in België een koploper voor borst- en longkanker. En we zijn een dieselland. Het wordt moeilijk te geloven dat er géén verband is.’
 
Alle grote steden bannen auto’s en plannen hun ontwikkelingen rond kruispunten van openbaar vervoer. Daar loopt Vlaanderen achter, vindt Bearelle. ‘Zolang veel Vlamingen ervan overtuigd zijn dat wonen ‘op den buiten’ beter is dan in de stad, lossen we het probleem niet op.’ Maar ook de overheid wringt tegen. ‘Wij willen 1 parkeerplaats per wooneenheid. Maar sommige steden leggen ons een ratio op van 1,3 of 1,5. We krijgen die parkeerplaatsen niet gesleten, omdat veel gezinnen genoeg hebben aan één wagen. Soms wordt het absurd. In een Vlaamse centrumstad moesten we een woning mét parkeerplaats verkopen aan een familie die geen auto had en er ook geen wilde. Dat waren de regels – ik riskeerde een celstraf als ik ze overtrad. Dat geloof je toch niet?’
 
Als ontwikkelaar heb je impact. ‘Ik besef dat wij een hefboom zijn voor verandering’, zegt Bearelle. ‘Steden bellen ons nu zelf op. Kopers met diverse achtergrond tekenen in. Niet langer het kleine groepje believers. Mensen zijn niet dom. Ze weten dat een huis op hernieuwbare energie bij een park over twintig jaar meer waard is dan een huis bij een parking.’
 

De Universiteit Antwerpen, de Vlaamse Milieumaatschappij en De Standaard zijn op zoek naar 20.000 gezinnen, scholen, verenigingen en bedrijven die de kwaliteit van de lucht in hun omgeving willen weten en meten. Wilt u meedoen? Dan vindt u alle info op standaard.be/curieuzeneuzen.
.

 

 

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: