Wijnegem werpt zich op als voortrekker in elektrisch rijden

GVA 16 februari 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Jan Auman

Schepen voor Leefmilieu Luc Monsieurs (Durf!) bij één van de elektrische voertuigen van de gemeente.

Wijnegem werpt zich op als voortrekker in het elektrisch rijden. Zowel op het marktplein als aan 't Gasthuis staan er al vier palen met acht laadpunten. Er volgen er dit jaar nog zeven andere.

Het initiatief komt van de gemeente en netwerkbeheerder Eandis stond in voor de goede plaatsing. Ze werken, dat demonstreerde schepen voor Leefmilieu Luc Monsieurs (Durf!) met een van de elektrische voertuigen van de gemeente. Met een laadpasje kan iedereen er sinds kort terecht voor een oplaadbeurt.

“Via de Mobility Service Provider (MSP) kunnen alle geïnteresseerden zich nu een laadabonnement aanschaffen”, vertelt Monsieurs. “De bijhorende laadpas of app en de betaling van de laadsessies verlopen via die MSP. De laadpas zorgt ervoor dat je je kunt identificeren. Aan de hand van die gegevens kan het laden dan gefactureerd worden.”

“Het laden, met behulp van de pas, gaat eenvoudig. Daarnaast is het mogelijk om op te laden via de app Smoov. Daaraan kun je je laadpas koppelen om te laden, maar ook om per creditcard te betalen. Als je onderweg bent, helpt de app om een laadpaal in de buurt vinden.” De standaardstekker wordt geleverd bij de meeste elektrische auto's. Met deze stekker kunt u bij vrijwel alle reguliere laadpalen laden. Het standaardtarief voor het reguliere laden bedraagt 0,325 euro. Het tarief wordt berekend op basis van de laadtijd.

Gearceerde plaatsen

“De gearceerde plaatsen voor de laadpalen mogen niet gebruikt worden om zomaar te parkeren”, zegt Monsieurs. Die kondigt nog aan dat de volgende laadpalen nog dit jaar zullen verrijzen  an de nieuwe woonwijk van De Ideale Woning aan de Merksemsebaan en aan het sportcentrum in de Kasteellei. (jaa)

Start met elektrisch autodelen

De Vlaamse overheid gaf Eandis en Infrax de opdracht in kader van het Clean Power for Transport (CPT) actieplan om 2.500 laadpalen te plaatsen in gans Vlaanderen tegen 2020. Elke gemeente krijgt er minstens 1 gratis. Dit is een ideale opportuniteit om als lokale overheid onmiddellijk elektrisch autodelen te installeren in de gemeente. Autodelen.net verzamelde de geïnteresseerde autodeelaanbieders en bundelde hun aanbod in een folder.

Meer info: info [at] autodelen [dot] net met als onderwerp:”elektrisch autodelen voor gemeenten”