Wezembeek-Oppem zet volop in op participatieve klimaatacties

Ecolife

In kader van het Burgemeestersconvenant stelden veel gemeenten een klimaatactieplan op. Ook Wezembeek-Oppem maakt volop werk van lokale klimaatacties. Ecolife ondersteunt deze gemeente om hun plan uit te voeren met participatieve acties.

Impactvolle klimaatacties op poten zetten, is niet evident voor een lokaal bestuur: de middelen zijn vaak schaars en de personeelscapaciteit beperkt. Daarom ondersteunt Ecolife lokale besturen bij hun klimaatactieplan.

In Wezembeek-Oppem begeleidt Ecolife acties rond particuliere woningrenovatie, duurzame mobiliteit, collectieve wijkrenovatie en biodiversiteit. We geven niet enkel advies. We steken ook mee de handen uit de mouwen. Waar mogelijk, werken we volgens het principe ‘train the trainer’ zodat de gemeente na afloop van de begeleiding zelfstandig verder kan. Zo blijft de gemeente zelf eigenaar van het traject: ze houdt zelf de regie en coördinatie in handen.