Wevelgemse straat vervelt tot groene campus

De Standaard 3 mei 2021
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Wanneer wegen bomen worden: in de Deken Jonckheerestraat in Wevelgem is de eerste stap daartoe gezet. De burgemeester plantte er een eik. Tegen 2023 moet de hele straat een groene campus zijn.

Een vierkante meter asfalt uitgebroken om plaats te maken voor een eik in stevig aangestampte aarde: het is het startschot voor een van Wevelgems meest prestigieuze projecten in deze bestuursperiode.

Tegen 2023 zal het gemeente­bestuur de Deken Jonckheerestraat zo goed als helemaal ontharden. Dat moet het gevoel van een Amerikaanse universiteitscampus opwekken.

Asfalt wordt groen, de auto wordt vervangen door de benen­wagen en de fiets. ‘En dat vanaf het Cultuurpad tot en met de Kloosterstraat’, zegt burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V).

Het project omvat onder meer de vijver aan het Joegoslavië­-paviljoen in combinatie met andere waterpartijen, loop- en fietsstroken, een open speelveld ... ‘We denken ook aan de ontwikkeling van een warmtenet’, zegt de burgermeester. ‘Wat parking betreft zijn we duidelijk. Elke parkeerplek die verdwijnt, wordt elders ingebed.’

In 2018 lanceerde de Vlaamse overheid een oproep naar gemeentebesturen om onthardingsprojecten voor te stellen. De plannen van Wevelgem spraken tot verbeelding en werden geroemd vanwege hun vooruitstrevend karakter. Een kwart miljoen euro subsidie was het gevolg – een kwart ook van de geraamde kostprijs. Daar is wel een snelle uitvoering aan verbonden.

Onthardingsfestival

Het gemeentebestuur nodigde alle actoren – het OCMW, de jeugd­bewegingen, scholen, het rusthuis en JC Ten Goudberge – uit voor overleg. ‘Na dit denkproces liggen de krijtlijnen vast en is er een akkoord met alle buren’, zegt de burgemeester. ‘Alle inwoners kunnen nog hun zegje doen, bijvoorbeeld over speelmogelijkheden.’

Tegen 1 mei volgend jaar zou een voldragen ontwerp moeten klaarliggen. ‘Dan trappen we de ­eigenlijke werken af met een onthardingsfestival. Op die manier hoop ik hier over twee jaar in een volledig nieuwe omgeving te staan.’

Joerie Dewagenaere