Wagenpark Niel breidt uit met 4 compacte elektrische nutsvoertuigen

GVA 240118
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

NIEL - Het gemeentebestuur verrijkte haar wagenpark met vier nieuwe elektrische goupilwagens. Dat zijn compacte elektrische aangedreven nutsvoertuigen. Er werden ook twee e-bikes aangekocht.

Drie van de vier wagens hebben een open bak en zijn voorzien van een aanhangwagen. De voertuigen worden gebruikt als bestelwagens voor het ophalen van afval en het uitvoeren van allerhande werkjes.

Het kostenplaatje komt op 147.000 euro, 140.000 euro voor de vier goupilwagens en 7.000 euro voor de twee elektrische fietsen.

Tijd en geld uitsparen

“Wanneer een werkploeg een klus ging klaren, moesten de gemeentearbeiders doorgaans ter plaatse wachten op de komst van de materialen”, licht Bart Van der Velde, schepen van Mobiliteit (Open Vld), toe. “Dit is nu niet meer het geval. Manschappen en materialen vertrekken gelijktijdig, wat tijd en geld uitspaart. Pluspunt is ook dat zo’n elektrische goupilwagen niet alleen efficiënter is, maar ook milieuvriendelijker.”

“Ook de aankoop van e-bikes drong zich op. Deze fietsen dienen vooral voor het ophalen van kleinigheden. Vroeger werd de transportwagen voor zulke klusjes uit de garage gehaald, nu kan dit gebeuren met een e-bike.”

De burgemeester vertelt nog dat er aan het gemeentemagazijn een oplaadpunt voor elektrische wagens geplaatst wordt.