Voedselbos aan Oude Kale krijgt vorm

HLN 17 november 2019
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Het Snoezelpad, het voedselbos aan de Oude Kale in Nevele, begint stilaan vorm te krijgen. Zondagvoormiddag kwamen vrijwilligers bomen en struiken planten, zodat iedereen de plek binnenkort kan gebruiken als groene ontmoetingsplaats.
Aan de Klaverhoeve naast Vaart Rechts in Nevele wordt momenteel een bos aangelegd. Zondagochtend organiseerde de vzw VELT een tweede plantdag aan Het Snoezelpad. Oost-Vlaams gedeputeerde voor Milieu en Natuur Riet Gillis (Groen) en leden van het Deinse stadsbestuur kwamen samen met enkele vrijwilligers en bewoners de De Vierklaver; het dagcentrum voor mensen met een beperking, bomen en struiken planten.

Barbe Ryckaert, medewerker van De Vierklaver, nam haar kinderen Berthe (11), Mare (9) en Jaro (5) mee. “Wij planten rode bessen”, vertelt Barbe. “Een deel van het terrein wordt ingericht als bessentunnel. We zijn blij dat we kunnen helpen bij het aanleggen van deze ontmoetingsplaats.”

Hilde Eylenbosch van VELT vult aan: “Naast een voedselbos komt er ook een speelbos, open ruimte met zicht op de Oude Kale en een bloemenweide en enkele perelaars. Het wordt een plaats waar zowel inwoners van Deinze en Nevele, bewoners van De Vierklaver, passerende fietsers en andere geïnteresseerden elkaar kunnen ontmoeten in een prachtig kader.”

Het voedselbos bevindt zich aan de Klaverhoeve, Vaart Rechts 20 in Nevele.

De project kwam tot stand met steun van de provincie Oost-Vlaanderen.

• Toegevoegd: 15/01/2020
    Jouw partner: Velt, BOS+
    Aanbod voor: Burger, Lokaal bestuur

Creëer een bruisende plek in je gemeente waar productie van gezond, lokaal voedsel en sociale ruimte elkaar ontmoeten. BOS+ en Velt helpen jou graag bij de aanleg van een op maat gemaakt voedselbos, voor en met je inwoners. Dankzij hun vakkundig ontwerp evolueert jouw voedselbos naar een gezond, zichzelf in stand houdend ecosysteem met een grote biodiversiteit.