Velt begeleidt 10 nieuwe samentuinen

Velt
Foto Velt

In de 10 tuinen is er een extra sociale dimensie

Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening en Leefmilieu Joke Schauvliege maakt bekend dat 19 projecten in Vlaanderen een subsidie krijgen voor de aanleg en inrichting van nieuwe volkstuinen of voor de uitbreiding en/of modernisering van bestaande volkstuinen. In deze 19 tuinen staat de samenwerking met jongeren of de welzijnssector centraal.

De vraag naar samentuinen blijft groot. Maar liefst 36 initiatiefnemers dienden een subsidieaanvraag in. Velt begeleidde 12 projecten bij de opmaak van hun dossier. Hiervan werden 10 dossiers goedgekeurd. 'We zijn enorm blij dat we zoveel mensen kunnen helpen bij de realisatie van hun samentuindroom', zegt Dorien Pelckmans, medewerker samentuin bij Velt.

Over welke samentuinen gaat het?

• Samentuin Arktos in Geel
  • Samen in de tuin van Vereniging Ons Tehuis in Ieper
  • Een tuin voor Borsbeek
  • Torenoogst in Oostende
  • Samentuinen Solarium-Felix Cottage Club in Zemst
  • #hapsnapMolBalen in Millegem (Mol)
  • Een schoolmoestuin voor het Sint-Augustinusinstituut in Bree
  • Pastorietuin in Genoelselderen (Riemst)
  • Samentuin ’t land van Vlierbos van de Groene Kans  in Diksmuide
  • Een schoolmoestuin voor Freinetschool de Vlindertuin in Lille

In de 10 tuinen is er een extra sociale dimensie. Sommige tuinen vormen een nieuwe uitlaatklep voor mensen met een grotere maatschappelijke kwetsbaarheid. Op andere locaties duiken de jongeren de tuin in om er op een ecologische manier groenten en fruit te kweken. Velt biedt hen hulp op maat aan met toegankelijk educatief materiaal.

Over bijen en voedselstrategieën

Tijdens de jurering van de ingediende projecten kregen bijenvriendelijke tuinen of tuinen die gelinkt zijn aan een voedselstrategie een streepje voor. Velt juicht dit toe. Bijen en andere insecten zijn al veertig jaar lang de trouwe bondgenoot van de ecologische tuinier. Deze ervaringen geeft Velt graag mee aan de nieuwe tuinen. Zo helpen we de tuinen bij het uittekenen van een tuinplan met een groot aanbod van bijenvriendelijke planten.

Daarnaast is een samentuin een prima schakel in een lokale voedselstrategie. In het project Voedselrijk werkt Velt mee aan zo’n strategie voor Zuid-West-Vlaanderen. Maar liefst 14 samentuinen en volkstuinen geven mee vorm aan de lokale voedselvoorziening.

Een samentuin in jouw buurt?

• Neem contact op met Dorien: samentuinen [at] velt [dot] be of 03 287 80 92.
  • Meer info: Schenk je gemeente een samentuin

• Wil je een lokale voedselstrategie voor jouw gemeente, stad of regio?

• Neem dan contact op met Carina: carina [at] velt [dot] nu of 03 287 80 67
  • Meer info: Voedsel op de kaart. Een lokale voedselstrategie voor jouw gemeente
  • Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: