Veertien Leuvense mobipunten officieel geopend op Autoloze Zondag

De Stadaard 28 september 2020

Aan het station van Heverlee heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gisteren ter gelegenheid van Autoloze Zondag het eerste Leuvense mobipunt - ook wel Hoppin genaamd - geopend. Ook op dertien andere plaatsen in Leuven werd gisteren zo’n punt waar alle soorten van mobiliteit samenkomen, geopend.

‘Dit is een grote stap vooruit voor een stad als Leuven, die op het vlak van multimobiliteit een koploper wil zijn’, zei burgemeester Mohamed Ridouani (SP.A). ‘We hebben liefst dat de auto zoveel mogelijk blijft staan waar hij staat. Met deze mobipunten kunnen we een betrouwbaar alternatief bieden.’

Mobipunten zijn namelijk locaties waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen: bus, deelwagens, (elektrische) deelfietsen, deelbakfietsen en in de grote mobipunten ook de trein. Op sommige plaatsen komen daar zelfs nog praktische extraatjes bij zoals een buggypunt, een fietsherstelzuil of een pakjesautomaat. Op die manier wil de stad het gebruik van deelmobiliteit aanmoedigen en auto’s zo veel mogelijk uit het stadscentrum weren.

‘Op elk mobipunt staat een zuil waarop het aanbod van de locatie zichtbaar is via een touchscreen’, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen). ‘Zo zien gebruikers heel vlot hoe ze bijvoorbeeld van de deelfiets kunnen overstappen op de trein of bus.’

Vijftig punten

De komende twee jaar installeert Leuven vijftig dergelijke mobipunten. ‘Dat zijn zowel grote mobipunten als kleine buurt-mobipunten’, zegt Dessers. ‘De punten zijn zowel van belang voor mensen die van verder komen om onze stad te bezoeken, als voor buurtbewoners die graag soms een deelfiets of bakfiets gebruiken zonder er zelf een te moeten aankopen.’

De eerste Leuvense mobipunten zijn gelegen aan de bibliotheek van Heverlee en Leuven, het De Becker-Remyplein, het Gemeenteplein, de Naamsepoort, de Parkpoort, de Philipssite, het Rector De Somerplein, het Sint-Jacobs-plein, Sint-Maartensdal, Heverlee Station, de Vaartstraat, het Victor Broosplein en aan Wilsele-Dorp.

In heel Vlaanderen komen er de komende jaren duizend dergelijke Hoppin-mobipunten.