U bent hier

Tot duizend extra jobs op “meest duurzame industrie terrein van Zuid-Oost-Vlaanderen”

Bron: 
Het Nieuwsblad 13 juni 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

 

Tot duizend extra jobs creëren op wat het “meest duurzame” bedrijventerrein in Zuid-Oost-Vlaanderen moet worden, dat is de ambitie die de stad Ninove en intercommunale Solva hopen te realiseren met het nieuwe industrieterrein Doorn Noord. Bedrijven die er zich willen vestigen, kunnen tot eind augustus hun kandidatuur indienen.

Het stadsbestuur van Ninove noemde in haar meerjarenplan de ontwikkeling van een nieuwe industriezone aan de N28 en de Expressweg (N45) een van de prioriteiten. Na het verwerven van de gronden en het archeologisch onderzoek, dat veel tijd in beslag heeft genomen, werd dinsdag de aftrap gegeven voor de verkoop van de terreinen. De site is 23 hectare groot, 17 hectare is bebouwbare oppervlakte. “Tot eind augustus kunnen bedrijven zich kandidaat stellen voor een terrein van minstens 5.000 vierkante meter. Eind september wordt bekendgemaakt welke bedrijven een plek zullen krijgen, waarna wordt bekeken hoe het terrein efficiënt kan worden ingevuld”, licht Bart Wallays, directeur van intercommunale Solva, toe. De vraag blijkt groot: het aantal bedrijven dat interesse toonde, zou nu al vier keer groter zijn dan het aantal plaatsen.

Groen en water

De stad Ninove en Solva willen van Doorn Noord — een naam die verwijst naar de ligging in het noorden van Ninove aan het kruispunt Den Doorn — het meest duurzame bedrijventerrein in de regio Zuid-Oost-Vlaanderen maken. 

“Bedrijven zullen in hun eigen energiebehoefte moeten voorzien via bijvoorbeeld zonnepanelen of het afsluiten van een groenestroomcontract. We hebben ook de intentie om een warmtenet aan te leggen en via twee windturbines hernieuwbare energie op te wekken. We willen toewerken naar een zogeheten 'plus-industrieterrein', een terrein waar meer energie wordt opgewekt dan verbruikt”, zegt schepen van Leefmilieu Wouter Vande Winkel (Groen).

“De tijd van lintbebouwing aan grijze bedrijven is voorgoed voorbij”, vult schepen van Lokale Economie Alain Triest (Open VLD) aan. “Er wordt heel wat groen en water geïntegreerd en de ruimte wordt duurzaam ingevuld. Zo worden verschillende functies gegroepeerd en wordt gewerkt met hoogwaardige architectuur en gevelbekleding. Lussen zullen zorgen voor een vlotte verkeersdoorstroming en er is ook in een mobipunt voorzien waar onder meer deelfietsen zullen staan en een carpoolpunt is.”

De ontsluiting van het industrieterrein is voorzien aan de Okegembaan en Aalstersesteenweg. “Maar er is ook een strook gereserveerd om, als het in de toekomst mogelijk is, aan te sluiten op de gewestweg N45”, zegt schepen van Openbare Werken Henri Evenepoel (Open VLD).

Ook Frank Coppens van Remitrans, voorzitter van industriezone 2, is enthousiast. “Het is erg positief dat met Doorn Noord naar het milieu wordt gekeken en van een wit blad kan worden vertrokken. Het gaat hier niet zo grijs zijn en mooier ogen dan industriezone 2. Ook het éénrichtingsverkeer in een lus is ideaal voor een goede verkeersdoorstroming”, vindt hij.

 

Elke Meert