Tienen zet ideeën van bewoners en gebruikers voor een veiliger plein om in daden

Van 18 september tot 18 oktober test de stad Tienen ideeën van bewoners en gebruikers voor een veiliger Sint-Jorisplein. Deze maatregelen kaderen in het project Laboratoria Mobiele Alternatieven van het Netwerk Duurzame Mobiliteit en de Bond Beter Leefmilieu, met steun van de provincie Vlaams-Brabant. Binnen dit project zoeken bewoners en besturen in acht Vlaams-Brabantse gemeenten samen naar oplossingen voor mobiliteitsproblemen.

Tienen is één van de Vlaamse gemeenten die dit jaar deelnemen aan ‘Laboratoria Mobiele Alternatieven’ (LaMA). Met dit project zet Bond Beter Leefmilieu (BBL) experimenten op poten in 8 Vlaams-Brabantse wijken, waaronder in Aarschot, Zaventem, Londerzeel en Tienen, die moeten leiden tot oplossingen voor mobiliteitsknelpunten.
‘Uit de provinciale klimaatstudie blijkt dat mobiliteit in onze provincie verantwoordelijk is voor 44% van de CO2-uitstoot”, zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid. Het thema ‘mobiliteit’ is daarom één van de prioriteiten om van Vlaams-Brabant een klimaatneutrale provincie te maken. In dit project gaan burgers zélf op zoek naar oplossingen voor mobiliteitsproblemen. De provincie vindt dit project dan ook bijzonder waardevol en kende het daarom een subsidiebedrag van 62.580 euro toe’.

Herinrichting Sint-Jorisplein in Tienen

Het participatieve LaMA-traject was ideaal om de bezorgdheden van de gebruikers van dit plein om te zetten in gerichte ingrepen. Tom Roovers, schepen Tienen

In Tienen bracht LaMA buurtbewoners en gebruikers van het Sint-Jorisplein samen om voorstellen te doen voor de herinrichting voor een verkeersveiliger plein.
Het Sint-Jorisplein is nu ingericht als grote parking zonder ruimte voor fietsers en voetgangers. Dit is niet evident in combinatie met de scholen in de buurt.

‘De komende jaren starten op het Sint-Jorisplein nog verschillende bouwprojecten’, zegt Tom Roovers, schepen voor leefmilieu, verkeer en mobiliteit in Tienen. ‘Een definitieve pleininrichting is daarom nog niet aan de orde. Intussen waren er echter dringend maatregelen nodig om dit plein veiliger en aangenamer te maken. Het participatieve LaMA-traject was ideaal om de bezorgdheden van de gebruikers van dit plein om te zetten in gerichte ingrepen’.

BBL begeleidde in Tienen deze bijeenkomsten. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit evalueerde de creatieve en gedurfde mobiliteitsvoorstellen van de burgers. De stad Tienen zorgde vervolgens voor de testopstelling met de volgende aanpassingen voor de periode van 18 september tot 18 oktober:

1. De Rijschoolstraat wordt een schoolstraat: autovrij van 8 tot 8.30 en van 15 tot 15.30 uur
  2. Kiss 'n Ride-zone op parking Kazerne+
  3. Aanpassen van wegmarkering langs de Manege: linker rijstrook blijft behouden voor de circulatie op de parking, de rechter rijstrook voor fietscirculatie in beide richtingen. Betonelementen worden verwijderd, de elementen worden in verschillende kleuren geverfd en gebruikt als afbakening van de fietsstrook
  4. Voetgangers- en fietsersoversteek tussen Manege en VTC (groenzone): door twee plantenbakken geschrankt te plaatsen, creëren we een sas waardoor autoverkeer vertraagd wordt
  5. Voetgangersdoorsteek tussen parking / VTC en centrum: om te vermijden dat voetgangers zich tussen geparkeerde auto's moeten doorwurmen, wat met een kinderwagen ook onmogelijk is, werden 5 parkeerplaatsen weggehaald voor het creëren voor een veilige en comfortabele doorsteek. Een grindzone werd voorzien van betonklinkers voor een betere toegankelijkheid
  6. Onderscheid maken tussen lang- en kortparkeren: op het gedeelte van de parking tussen het betalend deel en de Manege, maken we een blauwe zone over drie stroken (of twee rijbanen). Parkeren kan er met de schijf tot maximaal 4 uur

De projectpartners evalueren deze ‘testopstelling’ op 12 oktober om 19u30 in het Vrijetijdscentrum Sint-Jorisplein. Op basis van deze evaluatie worden de aanpassingen op en rondom het Sint-Jorisplein al dan niet definitief.

Laboratoria voor mobiele alternatieven ook in Aarschot, Londerzeel en Zaventem

Tienen is één van de 10 Vlaamse gemeenten die dit jaar deelnemen aan ‘Laboratoria Mobiele Alternatieven’. Dankzij de steun van de provincie Vlaams-Brabant namen in 2017, naast Tienen, nog 3 Vlaams-Brabantse gemeenten deel aan het project:

Aarschot:
Druk verkeer, smalle voetpaden en een gecompliceerd 7-armig kruispunt zorgen voor een onveilig gevoel op de Oude Mechelsebaan, tussen de Herseltsesteenweg en de Liersesteenweg. De buurt stelde tijdens de LaMA-sessie heel wat maatregelen voor om het verkeer af te remmen en veiliger te maken.
www.laboratoria-mobiele-alternatieven.org/blog/aarschot

Londerzeel:
Het centrum van Londerzeel kent veel geparkeerde wagens en doorgaand verkeer richting de nabijgelegen A12. De inspraak tijdens de LaMA-sessies zorgde voor voorstellen voor een nieuw parkeerbeleid en activiteiten waarbij het centrum tijdelijk autovrij wordt.
www.laboratoria-mobiele-alternatieven.org/blog/londerzeel

Zaventem:
In de driehoek Hoogstraat-Parklaan-Spoorwegstraat zijn heel wat scholen aanwezig en is er heel wat verkeer. Het resultaat van de LaMA-sessies is een nieuw circulatieplan dat moet zorgen voor een verkeersluwere en veiligere omgeving.
www.laboratoria-mobiele-alternatieven.org/blog/zaventem

De andere gemeenten die in 2017 aan LaMA deelnemen zijn Blankenberge, Borsbeek, Lint, Hasselt, Kortessem en Evergem.

‘In 2018 zal Bond Beter Leefmilieu dankzij de steun van de provincie Vlaams-Brabant nog eens 4 wijken in Vlaams-Brabant begeleiden in het zoeken naar oplossingen van mobiliteitsproblemen, samen met bewoners en besturen’, besluit  gedeputeerde Tie Roefs.