U bent hier

Taxi! Naar een uitstootvrije stad, alstublieft. Amsterdam als voorbeeld.

Bron: 
De Standaard 9 maart 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto David van der Mark

De stad plaatst ook massaal laadpunten. Dat zijn er inmiddels 2.400 en het worden er dit jaar 4.000.

REPORTAGE  Hoe wordt een stad uitstootvrij in 2025? Met laadpunten op elke straathoek. Vlaamse steden gingen kijken hoe Amsterdam zijn taxi’s elektrisch maakt.
 
VAN ONZE REDACTEUR IN NEDERLAND TOM YSEBAERT
 
AMSTERDAM Het Centraal Station en het Leidseplein, het zijn plekken die elke bezoeker van Amsterdam kent. Neem je daar een taxi, ook iets wat veel bezoekers aan Amsterdam doen, let dan eens op de slagboom en de camera’s voor nummerplaatherkenning. Die laten alleen schone wagens toe op de standplaatsen.
 
Het is Amsterdam menens. De stad wil gezonde lucht en tegen 2025 ‘zo uitstootvrij mogelijk’ zijn. En dus zet de stad volop in op elektrische voertuigen. De taxi’s moesten mee, omdat ze overwegend diesels zijn, veelrijders en zich vooral in de stad bewegen.
 
De Bond Beter Leefmilieu (BBL) is de trekker van een project dat ook de Vlaamse steden zover moet krijgen. Gisteren ging de BBL met een delegatie naar de Nederlandse hoofdstad. Daarin vertegenwoordigers van vier steden, de Vlaamse overheid, de taxisector en de nutsbedrijven.
 
Foto Henry Kellner

SchipholTaxi service rijdt 100% elektrisch

Om de taxiwereld zover te krijgen, hanteren ze in Amsterdam de wortel en de stok. Zo krijgen schone taxi’s (voorlopig ook die op gas) voorrang op enkele standplaatsen, zoals die aan het Centraal Station en het Leidseplein. De stad plaatst ook massaal laadpunten. Dat zijn er inmiddels 2.400 en het worden er dit jaar 4.000. Dat zijn er veel meer dan de 1.700 laadpalen die vandaag in heel Vlaanderen staan. Tot begin dit jaar werd er een subsidie uitgekeerd van 5.000 euro bij de aanschaf van een e-wagen. Maar daar is een punt achter gezet. Het geld was op en de subsidie bleek niet meer nodig.
Onder het etiket ‘stok’ vind je de milieuzones die afgebakend zijn en waar oudere diesels niet meer in mogen. ‘De beperkingen scherpen we gaandeweg aan’, zegt de wethouder van Duurzaamheid, Abdeluheb Choho (D66).
De gevolgen zijn al merkbaar. Van de 3.500 erkende taxi’s die in Amsterdam rondrijden, zijn er al 650 elektrisch (18 procent).
 
‘Het is het nog net niet'
 
Toch loopt nog niet alles op wieltjes. De taxibedrijven stootten op heel wat obstakels. Zo bleek het aanbod aan betaalbare en geschikte elektrische auto’s veel te klein. ‘En als je ze bestelt, moet je er maanden op wachten’, zegt Hans Rottier van taxigroep Bios. Een taxi moet groot genoeg zijn, niet alleen om verschillende passagiers mee te nemen maar ook voor hun koffers, hun rollator, hun rolstoel.
 
Ze mogen dan duurder zijn in aankoop, over hun hele levensduur kosten e-wagens evenveel als hun diesel-tegenhangers, berekende de Hogeschool van Amsterdam. De mindere kosten voor remmen, banden en onderhoud dragen daartoe bij. Maar het probleem van de inzetbaarheid blijft. De actieradius is nog te beperkt. ‘Op papier kunnen ze 400 km aan, maar doe er in de praktijk gerust een derde af’, zegt Rottier. ‘Het is op dit moment altijd net niet. De sector rekent op de nieuwe lichting wagens vanaf 2019.’
 
Een taxi moet rijden om rendabel te zijn. Staat hij te vaak stil om op te laden, dan betekent dat verlies. Hedy Borreman van de Taxicentrale Amsterdam (TCA) herinnert zich één voorval waarbij een chauffeur een klant moest doen overstappen in de auto van een collega omdat zijn batterij leeg was. ‘Gelukkig was dat een uitzonderlijke situatie.’
 
En bij ons?
 

Een taxi moet rijden om rendabel te zijn. Staat hij te vaak stil om op te laden, dan betekent dat verlies

In Vlaanderen rijden er nu 12 e-taxi’s, waaronder 6 in Leuven, 2 in Antwerpen, 1 in Brugge. Gent zal er tegen de zomer ook 6 hebben. Het Vlaamse project mikt op 10 procent elektrische taxi’s tegen 2020. ‘De taxisector acht dit haalbaar’, zegt Pierre Steenbergen van de federatie GTL. ‘Als de lokale besturen meewillen en meer laadpalen installeren.’
 
Vlaamse steden kunnen het taxiwagenpark sturen omdat zij het zijn die de vergunningen uitreiken. ‘Wij hebben vijf nieuwe vergunningen uit te reiken en de elektrische krijgen voorrang’, zegt de Brugse schepen van Economie, Hilde Decleer (CD&V). ‘Dat is niet evident. Vele klanten in Brugge vragen een rit naar de luchthaven van Zaventem en dat lukt met het huidige bereik moeilijk.’
 
Ook Antwerpen eist van de nieuwe taxi’s dat ze schoon zijn. ‘Volledig elektrisch is op dit moment nog niet realistisch,’ zegt de kabinetsmedewerker van de schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA). ‘Daarom staan we voorlopig hybrides en wagens op gas toe.’

‘Wat we onthouden van ons bezoek aan Amsterdam, is dat een combinatie van voordelen en dwingende maatregelen werkt’, besluit Laurien Spruyt van de BBL. ‘De ambitie in Vlaanderen mag wel hoger. Om op Amsterdams niveau te komen, is nog een stevige inhaalbeweging nodig.’