Stad Lokeren legt zonnepanelen op dak Sport- en Jeugdcentrum

Stad Lokeren, Eandis
Foto Stad Lokeren
Lokeren investeert in zonnepanelen. Het dak van het Jeugd- en Sportcomplex bijt de spits af. Een duurzaamheidsdag op zondag 10 juni, ‘Duurzaam, natuurlijk’, brengt alle facetten van duurzaamheid op een feestelijke manier in de kijker.

In juni 2015 ondertekende het stadsbestuur van Lokeren samen met de besturen van Sint-Niklaas, Sint-Gillis-Waas, Waasmunster, Temse, Stekene, Moerbeke, Kruibeke, Zwijndrecht en Beveren het Europees Burgemeestersconvenant. Hiermee stelde men zich tot doel om tegen 2020 samen de CO2-uitstoot met 20 % te verminderen in het Waasland.

Om de gemeenten te begeleiden werd Waasland Klimaatland opgericht, een samenwerking tussen de Provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas.

Het eerste jaar werd een gezamenlijk klimaatplan Waasland opgemaakt. In een tweede fase werd gewerkt aan de gemeentelijke klimaatplannen die veel meer in detail de plaatselijke situaties onder de loep namen. De inzet van deze plannen is enerzijds de burgers, ondernemers en beleidsmakers meer inzicht te geven in de klimaatproblematiek van de gemeente en anderzijds concrete gemeentelijke acties te formuleren.
In Lokeren werd dit plan op de gemeenteraad van 20.12.2016 goedgekeurd.

Strijd tegen CO2 op diverse fronten

“Na het maken van plannen moet er natuurlijk worden overgegaan tot concrete maatregelen. Vanuit het stadsbestuur werd van bij het begin getracht om de strijd tegen de veel te hoge CO2-uitstoot op verschillende fronten aan te pakken”, legt milieuschepen Nina Van der Sypt uit.

“Eén van de speerpunten is en blijft het verstandig omgaan met energie. In dit kader vonden reeds tal van infoavonden plaats i.v.m. groepsaankopen energie, zonnepanelen en dakisolatie. Het plaatsen van zonnepanelen op openbare gebouwen werd door het stadsbestuur bovendien zeer zinvol geacht.

Niettegenstaande deze investering natuurlijk het voordeel heeft de factuurprijs naar beneden te halen denken we hiermee ook een bijdrage te kunnen leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. Door dit te doen hopen we eveneens een voorbeeld te stellen naar onze inwoners. Het zou mooi zijn wanneer dit initiatief de Lokeraars inspireert om voor hun eigen woning ook deze investering te overwegen.”

Sport- en Jeugdcomplex eerst

“Als stadsbestuur maakten wij de keuze voor het dak van het Sport- en Jeugdcomplex”, gaat de schepen verder. “Deze locatie leek ons het meest interessant omwille van het feit dat:
· er voldoende dakoppervlakte is
· er in de omgeving geen storende factoren zijn zodat de zonnepanelen optimaal kunnen renderen
· er voldoende eigen verbruik is in deze gebouwen
· aan het sportcomplex het stedelijk zwembad grenst, bij overproductie kan het zwembad dienst doen als buffer
· de terugverdientijd slechts 8 jaar bedraagt.”

Voorlopig zijn er enkel panelen op het nieuw gedeelte van het gebouw geplaatst. Na renovatie van het oude dak worden ook daar bijkomende zonnepanelen overwogen.
“In het kader van het Burgemeestersconvenant, het Wase klimaatplan, de steeds stijgende energieprijzen en het energiezorgplan van Eandis is het plaatsen van de zonnepanelen een zeer zinvolle investering”, beklemtoont de schepen.

Eandis stond in voor de studie, de aanbesteding en de opvolging van de werken. De photovoltaïsche installatie bestaat uit 450 zonnepanelen en heeft een piekvermogen van 119 kWp. Ze zal jaarlijks ongeveer 110 000 kWh aan energie produceren. Daarmee zal ze 22% van het verbruik van het hele complex dekken.

Duurzaam, natuurlijk

Op zondag 10 juni organiseert de stad Lokeren een grote duurzaamheidsdag ‘Duurzaam, natuurlijk’. Op die dag zullen alle facetten rond duurzaamheid kunnen worden bekeken, geproefd en ervaren, door het grote publiek.
Ook zal er dan een bezoek mogelijk zijn via een hoogtewerker aan de zonnepanelen op het Sport- en Jeugdcomplex. Zeker een aanrader voor iedereen die Lokeren-stad eens vanuit de hoogte wil bekijken en voor al wie interesse heeft in de nieuwe technieken m.b.t. zonnepanelen.