Somers en Demir slaan handen in elkaar voor lokale klimaatplannen

De Standaard 9 december 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Begin dit jaar zaten ze nog in elkaars haren, gisteren stelden ze gezamenlijk een lokaal klimaatplan voor. Daarvoor beende Zuhal Demir de ambities van Bart Somers bij.

In maart klonk er best wat animositeit. Het lokale klimaatplan van minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) overtrof het Vlaamse van Milieuminister Zuhal Demir (N-VA). Zij stelde een CO2-reductie van 32,6 procent tegen 2030, Somers overtrof met 40 procent de Europese doelstelling. Demir suggereerde 8.500 laadpunten voor elektrische wagens, Somers wilde naar 33.000 laadpalen gaan. De interne concurrentie deed de Vlaamse regering even haperen.

Het lijkt allemaal vergeten en vergeven. Gisteren presenteerden de twee ministers in Boechout gezamenlijk hun lokale energie- en klimaatambities. Overleg met de gemeenten moet begin volgend jaar leiden naar een pact tussen de gemeentelijke en Vlaamse overheid.

De twee excellenties leggen alvast 300 miljoen euro klaar. Dat is geen vers geld, maar een optelsom van alle financierings- en sub­si­diëringsmogelijkheden die er nu al zijn. Zowat 171 gemeenten ondertekenden een convenant die de reductie van 40 procent belooft. De Vlaamse overheid ­respecteert de lokale autonomie. Van sancties is er geen sprake. Maar Somers maakt zich sterk dat aarzelende gemeenten door een opspelende plaatselijke democratie tot de orde zullen worden geroepen.

Vier speerpunten

Vier werven weerspiegelen de oorspronkelijke plannen van Somers. Zo wil de minister tegen 2030 6,6 miljoen bomen, een per Vlaamse inwoner, planten. Daarbovenop komt 3.300 kilometer bijkomende hagen of geveltuinbeplanting (een halve meter per Vlaming). Ten slotte worden gemeenten aangespoord om groenperken aan te leggen.

De tweede werf stelt scherp op energetische renovaties. Los van het energiezuinig maken van woningen willen Demir en Somers gemeenten aanmoedigen om participatieve hernieuwbare energieprojecten te stimuleren.

Fietspaden en deelmobiliteit vormen de derde werf. De invoering van een laadpaal per 100 inwoners moet tegen 2030 66.000 laadpunten genereren, een verachtvoudiging van de oorspronkelijke Vlaamse ambities. Deelsystemen worden aangemoedigd, net als de aanleg van fietspaden.

Ten slotte moet Vlaanderen worden onthard. Droge zomers leggen de vinger op Vlaanderens watertekort. Voor elke Vlaming moet er tegen 2030 een vierkante meter worden onthard en moet er capaciteit zijn om een kubieke meter regenwater op te vangen.

‘We formuleren heldere doelstellingen. Daaraan kan iedereen meewerken’, benadrukte Somers. Samen met Demir zal hij de vooruitgang strikt monitoren. Daarbij denken de ministers onder meer aan een top tien van gemeenten die het meest vooruitgang boeken. Steden en gemeenten zijn al langer vragende partij voor een duurzaamheidspact met de Vlaamse overheid. Ze vragen wel meer geld dan louter ‘projectsubsidies’.

Bart Brinckman