Smul lokaal, zeker nu! Gemeentebesturen kunnen helpen.

De Landgenoten
De corona-crisis brengt nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe inzichten. Het daagt bij vele burgers wat essentieel is en wat niet. De meeste boeren op de velden van De Landgenoten zijn licht optimistisch: het leven gaat er zijn gangetje. Hier en daar is het drukker dan verwacht. Het wegvallen van markten, schoolbezoeken en stagiairs geeft wel wat bezorgdheid. Aan de tips van de overheid, voegen we graag deze toe: ga op zoek naar je lokale boer of hoevewinkel en koop rechtstreeks aan bij de boer.

Gemeentebesturen kunnen helpen door de rechtstreekse verkoop van de boeren in hun gemeente mee bekend te maken.

Een rondvraag bij de boeren op de gronden van De Landgenoten, brengt, vooral bij de CSA-boeren, eerder positieve geluiden naar boven. Voor hen trekt het nieuwe seizoen zich op gang, terwijl de bodems aan het opdrogen zijn van de afgelopen natte weken. Op de velden staan nog wat wintergroenten en vanaf half of eind april, duiken de eerste lentegroenten op. Het zijn beloftevolle weken.

Verschillende CSA-boeren merken de gretigheid waarmee nieuwe leden zich inschrijven nu duidelijk wordt dat deze vorm van landbouw ook in corona-tijden kan doorgaan. Bestaande leden polsen naar een klusje om de verveling te verdrijven, of blijven wat langer rondhangen op het veld na het oogsten. Alle CSA-boeren bij wie nog groenten te oogsten zijn, verspreiden dezelfde afspraken als de overheid, met als belangrijkste gouden regel: hou afstand. Er ligt ontsmettingsmiddel klaar voor de steel van de schop, of ieder wordt gevraagd om zijn eigen mesje mee te brengen. Een enkele zorgklant krijgt aanwijzingen van op afstand.

Voor de boeren van wie de markten en schoolbezoeken wegvallen, zijn het spannende tijden. Het verlies aan inkomsten wordt gevoeld. Ook mogen sommige stagiairs niet langer naar hun stageplek waardoor een belangrijke bijdrage in het werk wegvalt. Hoewel er lege rekken beginnen te ontstaan in de versproducten van de supermarkt, hebben vele klanten de weg naar de hoevewinkel of lokale boer nog niet gevonden.

Ga dus op zoek naar je lokale CSA-boer en meld je aan voor het nieuwe seizoen. De lente is het ideale moment om in te schrijven. Of zoek naar de lokale hoevewinkel en doe daar een deel van je inkopen. Deze winkels mogen gewoon openblijven, net zoals andere voedingswinkels. Bedenk dat niet elke boer aangesloten is bij een verdeelsysteem als Boeren & Buren of Voedselteams. Dus ga zelf op onderzoek en vind de boeren op fiets- of wandelafstand.

Maak je deel uit van het gemeentebestuur en zijn er boeren in je gemeente die rechtstreeks verkopen aan consumenten, ondersteun hen waar je kan. Door hoevewinkels in de verf te zetten en hun openingsuren bekend te maken, stimuleer je je inwoners om rechtstreeks aan te kopen. En dat kan een wezenlijk verschil maken.

Smul lokaal en steun onze boeren!