Sint-Truiden gaat van twee naar tien elektrische deelwagens voor inwoners

De Standaard 21 februari 2019
Foto Autodelen.net

Het autodeelproject van de stad Sint-Truiden wordt binnenkort uitgebreid van twee naar tien elektrische wagens. ‘We willen de Truienaren aanmoedigen om zich op een milieuvriendelijke manier te verplaatsen’, zegt burgemeester Veerle Heeren (CD&V).

SINT-TRUIDEN

De inwoners van Sint-Truiden kunnen al sinds 2017 twee elektrische deelwagens van de stad huren. Dat project blijkt op veel bijval te kunnen reken. Daarom heeft de stad beslist acht wagens extra ter beschikking te stellen.

Drie jaar geleden verving Sint-Truiden zijn verouderde wagenpark door 22 elektrische leasewagens. ‘Omdat die groene wagens na de kantooruren grotendeels stilstonden, is het idee gegroeid om een autodeelproject voor de inwoners op poten te zetten’, zegt burgemeester Veerle Heeren (CD&V).

Sinds 2017 kunnen de Truienaren twee elektrische deelwagens van de stad huren, die dag en nacht beschikbaar zijn. Reserveren gebeurt online. ‘Een sleutel is niet nodig. Met de app kunnen gebruikers de wagen zelf openen.’

Vorig jaar werden de elektrische wagens meer dan 300 keer uitgeleend.

Vorig jaar werden de elektrische wagens meer dan 300 keer uitgeleend door een trouw publiek van ruim dertig gebruikers. ‘De reacties zijn ontzettend positief. Daarom hebben we beslist om het project uit te breiden tot tien elektrische deelwagens. We willen allemaal een oplossing voor het mobiliteitsprobleem, maar soms blijft een wagen noodzakelijk. Zeker in een stad als Sint-Truiden, die niet altijd even bereikbaar is met het openbaar vervoer.’

Extra laadpunten

Burgemeester Heeren hoopt dat de tien deelwagens nog dit voorjaar in gebruik kunnen worden genomen.

‘Maar dat vraagt uiteraard de nodige voorbereiding. Zo moeten er extra laadpunten worden geplaatst. Voorts denken we over de installatie van extra fietsboxen in de buurt van de locaties van de elektrische wagens.’

Een elektrische wagen huren kost 1,5 euro per uur. Per gereden kilometer betaal je nog eens 0,15 euro. ‘Daarmee hopen we de kosten te dekken, maar we maken hier voor alle duidelijkheid geen winst mee’, klinkt het. (rust)