Sint-Genesius-Rode: nieuwe markt zet fors in op biologisch en lokaal

Het Nieuwsblad 7 juni 2019
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
De nieuwe markt gaat sowieso van start op zondag 1 september, al maakt de gemeente momenteel nog werk van de aanwerving van een marktleider. Ook marktkramers mogen zich melden.

Al meerdere jaren leeft bij het gemeentebestuur van Sint-Genesius-Rode om opnieuw met een wekelijkse markt te beginnen. De vroegere markt in de Fonteinstraat en de Kerkstraat was doorheen de jaren doodgebloed en een heropstart enkele jaren
geleden op de Gemeentehuislaan op niets uitdraaide.

Op zondag 1 september is het zover. Iedereen is welkom van 8 tot 13 uur voor de eerste marktdag. “Deze nieuwe wekelijkse markt op het dorpsplein is een mooi project”, stelt schepen Philippe De Vleeschouwer (IC-GB). “Meer en meer mensen zijn vragende partij om lokaal te kopen en producten in huis te halen waarvan ze de oorsprong kennen. Inkopen doen op de markt helpt ook de afvalberg te verminderen.

In het marktreglement heeft de gemeente alvast opgenomen dat 30 procent van de standplaatsen wordt toegekend aan standhouders die biologische voeding of producten afkomstig van een korte keten aanbieden. Om ervoor te zorgen dat er voldoende diversiteit is in het aanbod, zijn de producten in het reglement opgedeeld in categorieën. “Voor de opmaak van het marktreglement en de bepaling van de belasting hebben we gekeken naar andere reglementen van bestaande markten”, aldus De Vleeschouwer. “Ook hebben we gesprekken gehad met marktleiders en administraties van andere gemeenten.”

Wie zijn of haar producten wil aanbieden op de markt, zal daarvoor moeten betalen. Het gaat om een bedrag van drie euro per strekkende meter per dag, met een minimum van acht euro per dag. “Het in gebruik nemen van de openbare plaats voor de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markt brengt voor de gemeente bijkomende kosten met zich mee op het vlak van veiligheid, afvalbeheersing, openbare netheid, verkeersveiligheid en infrastructuur”, zegt de schepen. “Omdat het ter beschikking stellen en onderhouden van de openbare plaats bijkomend kosten en taken veroorzaakt voor het gemeentebestuur, wordt er een belasting op ambulante handel geheven.”

Het marktreglement is intussen goedgekeurd, en de vacature voor de positie van marktleider is afgesloten. “We zijn inderdaad nog op zoek moeten gaan naar een marktleider”, aldus Devleeschouwer. “We vragen wel nog aan marktkramers om zich te melden. Sowieso gaan we op 1 september van start.”

Jelle Schepers