U bent hier

Primeur in Damme: geen riolering, wel waterdoorlatende weg

Bron: 
Het Nieuwsblad 26 mei 2021
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Damme heeft de eerste waterdoorlaatbare weg van Vlaanderen. Hij komt in de Vossenberg en Rijckeveldestraat, net naast het natuurdomein Het concept vervangt rioleringen waardoor proper hemelwater via speciale klinkers meteen in de ondergrond dringt.
 
De wegen rond natuurdomein Rijckevelde moesten sowieso worden opengebroken in het kader van de elektriciteitsbevoorrading in de regio Brugge. Bestaande ondergrondse kabels moesten worden vernieuwd door Elia en tegelijkertijd werd door Farys een gescheiden riolering geplaatst. 
“Normaal wordt de weg in zijn originele staat hersteld, maar hier hebben we ervoor gekozen om deze investering te gebruiken voor de realisatie van een waterdoorlaatbare weg”, zegt Joachim Coens (CD&V), burgemeester van Damme. “Ondertussen hebben we ook alle bomen beschermd tijdens deze werken. Het totaalconcept ligt in de lijn van onze stad: een ecologische en klimaatvriendelijke inrichting van het openbaar domein.” 
 
Op opritten 
 

Ondertussen hebben we ook alle bomen beschermd.

Concreet vervangen speciale klinkers de riolering. Als het regent, infiltreert het proper hemelwater rechtstreeks de ondergrond via het grachtenstelsel. Het gaat ook nog eens langs een fundering die werd opgebouwd uit gerecycleerd materiaal. “Dit vervangt de afvoer van regenwater, want het is veel beter om het water te capteren. De omvang van het project is een primeur in Vlaanderen. In de private sfeer gebeurde het wel al op opritten, maar nergens anders bestaat dit systeem in twee aaneensluitende straten”, geeft Coens nog mee. Ondertussen werd de riolering ontkoppeld. Daardoor wordt vuil water nog steeds afgevoerd via de riolering naar het zuiveringsstation van Brugge. 
 
Niet veel duurder 
 
Een waterdoorlaatbare weg - ofwel een waterbalansweg - is misschien wel de toekomst. De natuur in de omgeving van Rijckevelde profiteert mee en de kostprijs lag niet bijzonder veel hoger in vergelijking met gewoon asfalt. “Ook in het buitenland wordt het systeem al vaak toegepast”, zegt Pieter Vanlaak van Elia. “De wegopbouw moet worden aangelegd in het belang van de samenleving. Dit systeem zal steeds vaker toegepast worden, al moeten we bij elk project rekening houden met de omgeving.” 
 
Junior Verbeeke