U bent hier

Peer is voortrekker van een project dat moet uitgroeien tot een netwerk van slimme mobipunten

Bron: 
De Standaard 5 september 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Autodelen.net

In Deinze en Schoten zijn sinds kort de eerste Vlaamse mobipunten operationeel

De stad Peer krijgt een Vlaamse subsidie van 195.504 euro om een slim mobipunt, waar allerlei vervoerswijzen worden gecombineerd, in te richten.
 
VAN ONZE MEDEWERKER GEERT VAN BAELEN
 
PEER Het is een open deur intrappen, maar mobiliteit zal in de toekomst een steeds grotere uitdaging worden. Om een alternatief voor de wagen als hoofdvervoersmiddel te bieden, lanceerde CD&V het voorstel dat steden en gemeenten mobipunten inrichten.
 
Dat zijn verkeersknooppunten waar verschillende vervoerswijzen op elkaar worden afgestemd. Niet alleen de klassieke, zoals openbaar vervoer en de fiets, maar ook autodelen en zelfs taxidiensten kunnen in dit overstapmodel een plaats krijgen. Dat wordt eventueel aangevuld met voorzieningen zoals een pakjesdienst en wifi. Het idee wordt al met succes toegepast in onder meer Noorwegen.
 
In Deinze en Schoten zijn sinds kort de eerste Vlaamse mobipunten operationeel. Als het van Peers burgemeester Steven Matheï (CD&V) afhangt, wordt het principe de komende jaren ook in Limburg toegepast. ‘Na eerste gesprekken met S-Lim sprongen ook Genk en Houthalen-Helchteren als geïnteresseerde partners mee op de kar. Samen hebben we een dossier ingediend bij de Vlaamse regering, in het kader van de projectoproep ‘City of Things’ dat steden en gemeenten wil aanzetten tot slimme toepassingen’ zegt Matheï. ‘Minister Muyters heeft ons voorstel weerhouden voor een subsidie van bijna 200.000 euro.’
 
Station 
 

Medio volgend jaar moet er een blauwdruk zijn. Peer heeft al een locatie op het oog voor een eerste mobipunt, namelijk de voormalige stationsomgeving van Wijchmaal. ‘De locatie ligt op een boogscheut van de N73 en N74, en vlak bij het fietspad op de oude spoorwegbedding dat wordt opgewaardeerd naar fietssnelweg. Volgens het Spartacus-plan is het ook een potentiële halte voor de sneltram vanuit het noorden van de provincie.’


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.