Op Wielekes gaat van start in Lummen.

Op Wielekes is een bibliotheek van kinderfietsen. Gezinnen kunnen tegen een kleine vergoeding lid worden en een degelijke kinderfiets lenen. Wordt de fiets te klein, dan kunnen ze die inruilen voor een groter exemplaar. Zo kan ieder kind op elk moment, op een eenvoudige en goedkope manier, beschikken over een kinderfiets op maat. Het hele systeem wordt gedragen door enthousiaste vrijwilligers.

In Vlaanderen zijn er meer dan 25 Op Wielekes actief. Op 4 april 2021 opende ook in Lummen een Op Wielekes de deuren. Op Wielekes bevindt zich er bij de
buitenschoolse kinderopvang ’t Sjamajeeke en is twee keer per maand open.

Burgemeester Luc Wouters:
“Op Wielekes past zowel in onze werking van
duurzaamheid als welzijn. En, niet te vergeten, op die manier wordt ook het fietsgebruik gepromoot.”

De opstart van het depot in Lummen werd begeleid door De Transformisten. Deze organisatie hielp de gemeente bij het vinden van een geschikte locatie, lokale partners, vrijwilligers en fietsen. Ze bood ook praktische ondersteuning met een IT-systeem voor klantenbeheer, contracten en flyers. De opstartkosten werden gesubsidieerd door de Provincie Limburg.

De project kwam tot stand met financiële steun van de Provincie Limburg.