U bent hier

Ondernemingen investeren in een schone leasevloot

Bron: 
De Standaard 23 juni 2017
Originele titel: 
De angst voor de laadpaal
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Bij Siemens in Huizingen komt de interesse voor elektrische en hybride wagens voorzichtig op gang.

REPORTAGE  Interesse voor groene bedrijfswagens is er genoeg. Bedrijven breken zich nog het hoofd over praktische problemen. ‘We kunnen hier geen duizend laadpalen zetten.’
Goele Cort

BRUSSEL ‘Als ik naar alle sessies over elektrisch rijden zou gaan, dan zou ik nooit meer op kantoor zijn. Het thema leeft enorm. Maar springen? Dat doen er weinigen.’ Kurt Tollenaere, vlootmanager bij Barry Callebaut, is verantwoordelijk voor het toekennen van meer dan driehonderd bedrijfswagens. Hij wil dat wagenpark graag vergroenen door dieselwagens te vervangen door elektrische wagens, hybrides of wagens op CNG (aardgas). Maar voorlopig is het resultaat bescheiden. ‘We hebben één iemand die met een plug-in rijdt.’

De elektrische revolutie komt eraan: in 2020 zal 20 procent van de autoverkoop elektrisch zijn.
Thierry Van Kan, afscheidnemend voorzitter van autofederatie Febiac

Deze week zei Thierry Van Kan, afscheidnemend voorzitter van autofederatie Febiac, dat de elektrische revolutie eraan komt: in 2020 zal 20 procent van de autoverkoop elektrisch zijn. Volgens Febiac zijn de bedrijfswagens belangrijk in die revolutie. Vandaag zou zes procent van de leasing­wagens geen zuivere diesel- of benzinewagen meer zijn, tegenover een procent bij particulieren.
Maar met 2020 in zicht is dat een bescheiden aandeel. De overgrote meerderheid van de bedrijfswagens blijft diesel. Voor veel bedrijven geeft de prijs de doorslag.

‘Je moet er niet flauw over doen, het kost meer, ja. Maar het is een investering’, zegt Ronny Van Den Driesch, vlootmanager bij Carglass. Twee mensen rijden er in een hybride, onder wie de ceo, maar Carglass is ambitieuzer. Volgend jaar trekken ze in een gebouw waar ook achttien laadpalen voorzien zijn. Het bedrijf heeft ook een CNG-station. ‘Wij geloven echt in die elektrische omwenteling. We willen een risico nemen, zolang het redelijk blijft, natuurlijk. We zijn het OCMW niet.’

Elektrische grenzen

Zelfs bedrijven die erg in een elektrische revolutie geloven, botsen nog op grenzen. ‘Wij wilden in 2014 al onze verpleegkundigen elektrisch laten rijden’, zegt Kim Van Asch van Solidariteit voor het Gezin. ‘Dat bleek onhaalbaar. Het zou dubbel zo veel kosten en als vzw vallen wij buiten de regels van btw-aftrek en fiscale aftrek. Ook logistiek stelden zich problemen. We zouden bij iedereen thuis een wallbox moeten installeren om te kunnen laden. Maar de helft van de verpleegkundigen woont in een stadsomgeving, zonder eigen garage of oprit. Laden is dan onmogelijk.’
Uiteindelijk verving de organisatie het hele wagenpark door benzine-hybridewagens, aangevuld met elektrische poolwagens. Kostprijs: 200.000 euro extra per jaar. ‘Maar we zien het als een investering in een gezondere maatschappij. De verpleegkundigen zeggen ons ook dat ze zich kalmer voelen in zo’n stille auto, als ze op de elektromotor rijden.’

‘Mensen kiezen op basis van het worst­casescenario: die ene keer per jaar dat ze duizend kilometer willen rijden’
ROB CUSTERS
Vlootbeheerder bij Siemens

Ook voor Kurt Tollenaere is de logistieke kant een uitdaging. ‘Je moet bij de werknemers thuis in een laadpunt voorzien. Hoe zit het met de kosten? Wat met brandgevaar en verzekeringen? Bij veel leasingmaatschappijen mis ik advies over hoe je die vergroening aanpakt. Veel van hen komen uit de diesel-mindset. Ze zijn niet zeker van de restwaarde na de leaseperiode van een elektrische wagen en lijken geen risico te willen nemen.’ Zelf bestelde hij drie Model 3 Tesla’s voor het bedrijf. ‘We moeten er toch eens aan beginnen, ook al is er nog zo veel onduidelijk.’
Advies geven is de bedoeling van het nieuwe Platform Elektrische Bedrijfswagens. Dat wil onder meer voorbeelden naar voren schuiven, die anderen moeten overtuigen om te vergroenen.

Psychologische drempel

Een van de koplopers is Siemens in Huizingen, dat al elektrische en hybride modellen aanbiedt aan de werknemers. De interesse komt er voorzichtig op gang. Ook de poolwagens zijn elektrisch en de elektriciteit wordt opgewekt door eigen zonnepanelen. ‘Er zijn er veel die zeggen: mijn volgende wagen moet elektrisch zijn’, zegt vlootbeheerder Rob Custers. ‘Als al onze wagens elektrisch worden, zullen we toch verder moeten gaan. Duizend laadpalen wordt moeilijk. Een beurtrol om te laden? Dan moeten mensen voortdurend hun werkplek verlaten, ook niet ideaal.’
Volgens hem duurt het niet lang meer tot het probleem met de lage restwaarde van de baan is. ‘Nee, de psychologische drempel is het grootste struikelblok. Mensen kiezen op basis van het worstcasescenario: die ene keer per jaar dat ze duizend kilometer willen rijden. Wij proberen hen dan toch te overtuigen van elektrisch, en hen voor drie weken per jaar een wagen met verbrandingsmotor te laten gebruiken. We rekenen er echt op dat die revolutie eraan komt.’