Natuurpunt koopt Sint-Jansbos en versnelt aanleg fietspad Eeklo-Balgerhoeke

De langverwachte aanleg van een veilig fietspad tussen Eeklo en Balgerhoeke raakt in een stroomversnelling door hulp uit onverwachte hoek. Natuurpunt kocht het Sint-Jansbos en geeft de provincie vrije ruimte om daar het fietspad aan te leggen.

De Standaard 4 september 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Gaea Rysselaere

Dankzij dit gezamenlijke project met Natuurpunt komt de aanleg van het fietspad langs de oude spoorweg naar Maldegem in een stroomversnelling. Burgemeester Koen Loete

VAN ONZE MEDEWERKER MARC VAN HULLE

EEKLO
Het was een trotse voorzitter Christine De Bie van Natuurpunt Eeklo-Kaprijke-Evergem die gisteravond de pers mocht rondleiden in het pas aangekochte, vier hectare grote Sint-Jansbos, tussen de Sint-Jansdreef en de spoorlijn Eeklo-Maldegem.

Het bos was eigendom van het OCMW van Brugge. Via Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) hoestte Vlaanderen twee derden van de aankoopprijs op, het stadsbestuur van Eeklo kwam met het resterende bedrag (30.000 euro) over de brug.

‘We zijn zo blij met de steun, want voor ons was het niet mogelijk om zo'n bedrag op te hoesten’, zegt voorzitter De Bie. ‘Met de stad als partner konden we ook van het Brugse OCMW aankopen.’

Fietspad langs oude spoorweg

En de stad had alle redenen om deze aankoop mee te financieren, zegt burgemeester Koen Loete (CD&V+). ‘Dankzij dit gezamenlijke project met Natuurpunt komt de aanleg van het fietspad langs de oude spoorweg naar Maldegem in een stroomversnelling. Het fietspad zal vanaf de Sint-Jansdreef immers voor een groot stuk over de eigendom van Natuurpunt, rond een van de twee kazematten en in het bos lopen. De stad zal nu snel de resterende besprekingen met enkele eigenaars afronden, zodat dit mooie en veilige project snel kan gerealiseerd worden.’

Fietssnelweg

En dat is ook naar de zin van provinciaal gedeputeerde Peter Hertog, die er de kans ziet voor een fraaie fietssnelweg, eerst tussen Eeklo en Balgerhoeke en later richting Maldegem. De provincie betaalt volledig de aanleg van het fietspad.

Natuurpunt zal nu eerst een paar maanden in het Sint-Jansbos aan de slag om het schoon te maken en bezoekklaar te maken voor wandelaars.

‘Er zijn nog wat beheerswerken nodig en we willen een wandelpad aanleggen’, zegt De Bie. ‘Mensen die willen helpen zijn welkom. Ze mogen contact opnemen met Filip Van den Bossche (tel. 09-378.62.12, red.). We vermoeden dat we hier een jaartje werk zullen hebben, dus tegen volgende zomer heeft de natuurminnende Meetjeslander een fraai stuk bos bij.’