U bent hier

Na energiescore krijgt elk huis ook mobiliteitsscore

Bron: 
De Standaard 18 juni 2019

De Mobiscore moet er op termijn mensen ontraden om slecht gelegen huizen te kopen.

VAN ONZE REDACTEUR JEF POPPELMONDE
 
BRUSSEL Noem het gerust een EPC voor de mobiliteit. Zoals elk huis in Vlaanderen nu al een score heeft voor zijn energieprestaties, krijgt het dat vanaf vandaag ook voor zijn ligging. Hoe ver is het verwijderd van een bushalte of treinstation? Bevinden er zich scholen op wandelafstand? En kunnen de bewoners met hun (bak)fiets naar de supermarkt, of hebben ze daar hun auto voor ­nodig? De afweging van die verschillende criteria leidt tot een score op tien, die u zelf kunt bekijken door uw adres in te vullen op www.mobiscore.be.
 
Het Vlaams Departement Omgeving en minister van Omgeving en Natuur Koen Van den Heuvel (CD&V) stellen de ‘Mobiscore’ vandaag voor en lanceren ook een website waarop iedereen met behulp van een adres te weten kan komen hoe ‘duurzaam’ de ligging van een woning is. Die score is een ‘sensibiliserend instrument’ en heeft geen fiscale of andere ­financiële gevolgen. Immobiliënkantoren kunnen de score integreren in zoekertjes op hun website en makelaars kunnen ermee aan de slag.
 
Het concept van de Mobiscore werd vier jaar geleden al geopperd door toenmalig minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V). Maar het idee viel niet goed bij ­coalitiepartners Open VLD en N-VA, die het beschouwden als een vorm van ‘regelneverij’.
 
Parkeerplaatsen
 

Of er openbaar vervoer in de buurt is, speelt minder een rol. Al is dat bij jongere generaties wel razendsnel aan het veranderen.

Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck is opgetogen dat de score er toch komt. ‘Onze verplaatsingen vertegenwoordigen 40 procent van alle CO2-uitstoot door individuen’, zegt hij. ‘De impact van slecht gelegen woningen op onze ecologische voetafdruk is enorm. De CO2-uitstoot van een gezin dat in een ecologische ­passiefwoning op de buiten woont, is groter dan die van een gezin in een 19de-eeuwse, slecht geïsoleerde rijwoning in de stad, enkel en alleen door de vele verplaatsingen die zij met de auto afleggen.’
 
Een rondvraag bij immobiliënkantoren leert dat mobiliteit vandaag al een belangrijke parameter is voor wie een nieuwe woning zoekt. ‘Doorgaans betekent dat vooral: zijn er voldoende parkeerplaatsen in de buurt?’, zegt Frederik Vanhaever­maet, vastgoed­makelaar in de omgeving van Sint-Niklaas. ‘Of er openbaar vervoer in de buurt is, speelt minder een rol. Al is dat bij jongere generaties wel razendsnel aan het veranderen.’
 
Waar de bus of trein vaak geen optie is, zoals in de Westhoek, zien ze de Mobiscore als ‘bemoeizucht’. ‘Alle punten hier zullen slecht zijn’, beseft Luc Deprez van Immo Deprez. ‘Met openbaar vervoer kun je hier geen ­rekening houden. Dit is nu al het ­zoveelste onderdeel in de grote centraliseringscampagne van de regering.’
 
Impact op huizenprijzen
 
Makelaars zijn ervan overtuigd dat de Mobiscore op lange termijn impact zal hebben op de huizenprijzen. ‘Dat was ook zo met het EPC’, zegt Wim Peleman van het Antwerpse First Immo. ‘Aanvankelijk leek het weinig invloed te hebben, nu bepaalt het mee de prijs.’
 
Bouwmeester Van Broeck heeft het over een ‘transitiemachine’, die ‘op termijn mensen zal ontraden om nog slecht gelegen woningen te kopen’. Hij hoopt dat de score zal leiden tot een ‘spontane betonstop in onze wooncultuur’.
 
U kunt zelf de mobiliteitsscore berekenen op de website www.mobiscore.be.