Mortsel: nieuwe bouwcode heeft nu ook parkeernorm voor fietsen
Ons bestuur beschouwt de fiets als onmisbare basisvoorziening
Voor woonprojecten die extra inspanningen doen om autodelen, openbaar vervoer of fietsen te stimuleren, kunnen er uitzonderingen gemaakt worden
Voor autoparkeerplaatsen blijft de norm hetzelfde. De nieuwe bouwcode voorziet nog steeds één parkeerplaats per wooneenheid maar voor woonprojecten die extra inspanningen doen om autodelen, openbaar vervoer of fietsen te stimuleren, kunnen er uitzonderingen gemaakt worden. Verder grijpt het bestuur met de nieuwe bouwcode ook de kans om woningsplitsing in te perken. “We hebben in de stad veel grote woningen die door projectleiders opgesplitst worden in verschillende appartementen”, zegt D’Hulster. “Dat tast het karakter van onze wijken aan. Met de nieuwe bouwcode is het moeilijker geworden om woningen op te splitsen in meerdere wooneenheden. Dat zal enkel nog kunnen voor woningen met een vloeroppervlakte van meer dan 250 vierkante meter. De rest van de nieuwe bouwcode is vooral op duurzaamheid gericht. Zo zullen nieuwe woonprojecten minstens dertig percent leefbare groene ruimte moeten integreren.”