Met een kip bespaar je tot 30% op je restafval. Actie Limburg.net

Limburg.net

Limburg.net lanceert een nieuwe campagne om mensen bewuster te laten omgaan met organisch afval. Verstandig omgaan met organisch afval kan immers een besparing betekenen van maar liefst 30% op uw restafval. Dit afval van dierlijke en plantaardige oorsprong belandt vaak onterecht in de huisvuilzak of –bak, terwijl er veel alternatieven zijn. Limburg.net wil de komende maanden alle inwoners van Limburg en Diest hierover informeren. Tijdens het eerste luik van de campagne kunnen Limburgers en Diestenaren sparen voor een kip of korting krijgen op een duurzaam kippenhok. Zo hoopt Limburg.net meer gezinnen aan te zetten tot het houden van kippen.

Organisch afval onterecht bij het restafval

Op jaarbasis gooien we gemiddeld zo’n 18 tot 26 kg voedsel weg per persoon. Dit afval belandt vaak onterecht bij het restafval, net zoals ander organisch afval. Minder restafval is nochtans beter het milieu. Daarnaast kan iedereen door afval zelf te verwerken zijn afvalkosten doen dalen. Limburg.net zet de komende maanden dan ook verschillende alternatieven in de kijker. Naast het houden van kippen zullen ook thuiscomposteren en koken met restjes aan bod komen.

Kippen als handige afvalverwerkers

Kippen zijn dé ideale afvalverwerkers. Een kip kan op jaarbasis zo’n 50 kg afval verwerken en geeft in ruil daarvoor eieren. Limburg.net organiseert dan ook al jarenlang de kippenactie, waarbij mensen via de e-portemonnee kunnen sparen voor een kip. In 2016 spaarden zo meer 400 gezinnen voor een eigen kip. In heel wat gemeenten kunnen inwoners een kleine rol huisvuilzakken inruilen voor een kip. In gemeenten waar het huisvuil in containers wordt opgehaald kan elk gezin 30kg van hun quotum inruilen voor een kip. Zo besparen ze op hun restafval en halen ze hun eigen afvalverwerker in huis.

Omdat Limburg.net een extra stimulans wil geven aan gezinnen die willen investeren in een duurzaam kippenhok werd de actie dit jaar uitgebreid. Limburg.net voorziet voor 650 gezinnen een korting van 30 euro bij de aankoop van een kippenhok. Het is wel belangrijk om een goed hok te kopen, daarom geldt de actie enkel voor hokken die aan bepaalde voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld gemaakt zijn uit milieuvriendelijk materiaal (FSC of PEFC gelabeld hout), duurzaam en watervast en voorzien zijn van zitstokken en een legnest.