U bent hier

Met de waterbus naar de haven

Bron: 
De Standaard 18 januari 2018
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

De Antwerpse haven begint in het najaar met een openbaar waterbusnet. Wie in de haven werkt, krijgt zo een alternatief voor de files.

Het havenbestuur heeft beslist de actieradius van de waterpendelbus gevoelig uit te breiden. Behalve de al bestaande zuidelijke route langs de Schelde (richting Hemiksem) kan er vanaf het najaar ook via het water gependeld worden tussen het stadscentrum en het noorden van de haven, en vanaf enkele haltes langs het Albertkanaal. En dat om de 30 minuten. 

De zuidelijke route is vandaag al goed voor 15.000 pendelaars per maand. Elke waterbus kan tot 150 personen vervoeren.

Het waterbusnet moet meehelpen om de almaar langere files in de richting van de haven in te korten. Door de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen hebben de havenbedrijven het steeds moeilijker om hun personeel te behouden, of om nieuwe mensen aan te werven. ‘Met dit nieuwe pendelnetwerk  leggen we een reeks virtuele bruggen over de Schelde’, stelt de ceo van het Antwerpse havenbedrijf, Jacques Vandermeiren. 

Het havenbestuur wil geen cijfer plakken op hoeveel waterbuspassagiers het mikt. De zuidelijke route is vandaag al goed voor 15.000 pendelaars per maand. Elke waterbus kan tot 150 personen vervoeren. 

De Antwerpse haven vertegenwoordigt zo’n 60.000 jobs.    

Niet het enige initiatief

De uitbouw van het waterbusnetwerk vergt een fikse investering. Het Antwerpse havenbestuur betaalt de bouw van een resem aanlegsteigers – kostprijs: tot 1,3 miljoen euro per stuk – en breidt de vloot waterbussen uit van twee naar zeven stuks. De uitbating van het waterbusvervoer op zich kost 10 miljoen euro per jaar. De pendelaar betaalt 3 euro voor een enkele rit en 5  euro voor een retourticket.

Het waterbusnetwerk is niet het enige initiatief om de mobiliteit naar de haven weer vlot te krijgen. Vanaf begin maart worden in samenwerking met enkele bedrijven in het noorden van de Antwerpse haven gratis fietsbussen ingelegd om fietsende werknemers uit de haven via de Liefkenshoektunnel tussen de twee Scheldeoevers te vervoeren.

Verder plant het havenbestuur oplaadpunten voor elektrische fietsen in de haven  en  onderhandelt het  met de havenbedrijven om de bestaande systemen voor collectief busvervoer beter op elkaar af te stemmen. 

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: