U bent hier

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Bron: 
het Nieuwsblad 4 april 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Nu het verkeer stilvalt, grijpen steden het moment aan om hun stratenplan te hertekenen. Metropolen als Bogota, New York en Toronto maken hele straten autovrij en leggen gloednieuwe fietspaden aan. Zo zorgen ze ervoor dat inwoners op veilige afstand van elkaar naar buiten kunnen, en worden smalle trottoirs en overvolle stadsparken ontlast.
 
Zulke tijdelijke ingrepen kunnen mits succes een permanent karakter krijgen, zegt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (Universiteit Antwerpen). “We zien dat wel vaker gebeuren bij zware wegenwerken. Dan zorgt de overheid voor provisoire buslijnen en fietspaden. Soms blijven die bestaan, ook al zijn de werkzaamheden afgelopen.” 
 
Ook in Vlaanderen worden geplande wegenwerken wat sneller uitgevoerd, maar stadsbesturen zijn nog niet bezig met de verbreding van stoepen of de aanleg van extra fietspaden. Die maatregelen zijn volgens de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) ook niet acuut nodig. “Dichtbevolkte miljoenensteden als Bogota hebben dringend nood aan ruimte. Bij ons speelt dat veel minder. Door het wegvallen van het autoverkeer zijn onze stadscentra vanzelf rustiger geworden voor fietsers en voetgangers.” 
 
De luwe Vlaamse winkelstraat staat wel in contrast met het (te) levendige stadspark. Als de lentezon schijnt en iedere inwoner de benen wil strekken, wordt de druk in bepaalde parken en natuurgebieden te groot. Dat ziet expert Lauwers en erkent ook Watteeuw: “Het is een belangrijke vaststelling die we nu doen: Vlaamse steden hebben te weinig parken.”
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen: