U bent hier

Mechelen zet resoluut in op autodelen: “Het is leuk dat je telkens kunt kiezen”

Bron: 
Het Nieuwsblad 11 juli 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Mechelen zet fors in op autodelen. Dit jaar moeten er in de stad honderd deelauto's beschikbaar zijn. Zo plaatst Cambio er de komende weken veertien elektrische auto's bij. “Als gebruiker heb je eigenlijk super veel wagens. Je kunt kiezen”, zegt Rebbeca Verreth, gebruiker van het eerste uur.

Alle Mechelaars op korte afstand van hun woning toegang geven tot een deelwagen. Dat is de ambitie van het stadsbestuur. Tegen het einde van de bestuursperiode in 2025 moet de vloot uitbreiden tot 350 stuks.

“Autodelen is niet alleen efficiënter, maar ook kostenbesparend. Een particuliere wagen staat gemiddeld 96 procent van de tijd stil, terwijl een deelauto 60 procent van de tijd wordt gebruikt”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit. Autodelen vermindert het aantal auto's, het aantal files, de parkeerdruk op het openbaar domein en de CO2-uitstoot. “Een auto is een last. Dat besef je pas als je er geen meer hebt. Hij kost geld aan onderhoud en je moet hem altijd ergens kwijtraken, want parkeren in de stad is een probleem”, vertelt Rebecca Verreth (45). Zij heeft een zaak in het centrum en is al zo'n vijftien jaar klant van Cambio.

“Ik doe veel te voet en mijn partner rijdt met een elektrische fiets. Maar tegelijk beschik je als gebruiker over super veel wagens. Ik kan kiezen tussen een luxueuze berline, een bestelwagen of een elektrisch autootje. Het is leuk om verschillende wagens uit te proberen en ik moet nooit lang zoeken naar een auto die beschikbaar is”, vertelt Rebecca.

Stad betaalt instapkosten 

Mechelen is vandaag de vierde stad qua autodelen en wil evolueren tot de stad waar inwoners het vaakst een deelauto gebruiken. Om de drempel te verlagen, betaalt de stad tot eind 2022 de instapkosten van 35 euro om lid te worden van Cambio. Dit gebeurt automatisch bij het aanmaken van een account. In Mechelen zijn vandaag al 1.578 inwoners lid van Cambio. Het autodeelbedrijf biedt vandaag in de stad 54 wagens aan, verspreid over 29 locaties.

“ Met de komst van veertien elektrische deelauto's de komende weken en nog eens zes na de zomervakantie zet Mechelen hierin de toon en introduceert de stad een echt netwerk van elektrische en niet-elektrische deelauto's”, zegt Geert Gisquière, directeur van Cambio Vlaanderen. Er komen niet alleen gezinswagens bij, maar voor het eerst ook een minibusje dat geschikt is om negen personen te vervoeren. 

“We pakken het proactief aan door het aanbod fors te verhogen en zo volwaardig maar ook op duurzame wijze de vraag op te vangen”, legt schepen Vanmarcke uit. Bij de eerstvolgende elektrische rit krijgt iedere gebruiker van de stad een korting van 10 euro. De actie loopt tot eind oktober. Vanaf september kunnen geïnteresseerden om de twee weken terecht in het Huis van de Mechelaar. Dan beantwoordt een medewerker van Cambio vragen en worden Mechelaars begeleid om zich in te schrijven. Personen zonder rijbewijs kunnen een deelwagen van Cambio gebruiken om rijles te volgen. “Op die manier zorgen we ervoor dat een hele generatie vanaf de
eerste stap in een auto kennismaakt met deelmobiliteit”, zegt Vicky Vanmarcke.

Daarnaast wil de stad autodelen ook promoten via derden, zoals Woonpunt bijvoorbeeld. De staanplaats in de Abeelstraat is de eerste in een sociale woonwijk.

www.cambio.be

Sven Van Haezendonck

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:
  • Toegevoegd: 10/08/2016
    Jouw partner: Autodelen.net
    Aanbod voor: Lokaal bestuur

    ​Autodelen is een mobiliteitsoplossing op maat en een duurzaam en flexibel alternatief voor het bezit van een eigen (tweede) wagen. Bovendien heeft autodelen talrijke voordelen: het aantal auto’s vermindert, de kilometers file, de luchtvervuiling, de uitstoot van CO2 en fijn stof, de parkeerdruk en de kost per persoon voor het gebruik van een wagen. Met een planmatige aanpak kan een gemeente deze economisch, sociale en klimaatgezonde voordelen maximaliseren. Het actieplan gedeeld vervoer omvat een langetermijnvisie om autodelen en andere vormen van gedeelde mobiliteit sterk te laten...