Mechelen investeert dit jaar 1,3 miljoen € in energiezuinige openbare verlichting

Eandis Infrax

Na de invoering van led-verlichting in de binnenstad in 2012 plant de stad Mechelen opnieuw een grote vernieuwingsoperatie in diverse wijken en straten waarbij de huidige openbare verlichting wordt vervangen door moderne led’s. In totaal worden in het najaar reeds 431 lampen en armaturen vervangen. Met led wordt de openbare verlichting zuiniger, accurater en dynamischer.

Deze nieuwe milieu- en gebruiksvriendelijke lampen zullen geplaatst worden in volgende straten: Caputsteenstraat (26 armaturen), Paardenkerkhofstraat (30 armaturen), Wijk Donkerlei (Kanonstraat, Arendonckstraat, Donkerlei  - 31 armaturen), wijk rond de Grote Nieuwendijkstraat (47 armaturen), Ridder Dessainlaan (19 armaturen), Nicolaas Van der Vekenstraat en Cypriaan De Rorestraat (31 armaturen), wijk Mechelen Zuid (159 armaturen), Battelsesteenweg (59 armaturen), Zandvoortstraat (17 armaturen), Lotelingstraat (12 armaturen).

Voor de uitvoering van deze werken kan Mechelen rekenen op de expertise van Eandis waarmee het einde 2016 een uniek project is gestart. De stad droeg namelijk haar openbare verlichting (lampen, armaturen, steunen, palen) over aan Eandis en betaalt voortaan een beheersvergoeding. Via die formule kan Eandis het verlichtingspark van Mechelen versneld ombouwen naar ledverlichting, met prioriteit voor de dichtbevolkte woonwijken rond het stadscentrum. En die ombouw zorgt voor energiebesparingen tussen de 20 en 50 %. Daarnaast zijn er ook fikse efficiëntiewinsten en CO2-reducties.

Volgens het nieuwe lichtplan zal Eandis in 2017 en 2018 telkens voor meer dan 1 miljoen euro investeren in nieuwe openbare verlichting, goed voor 1 100 led-armaturen per jaar. Over heel het grondgebied van Mechelen moeten de komende jaren in totaal ongeveer nog 8 000 armaturen worden vervangen. Schepen Greet Geypen: “In tien jaar tijd vernieuwt Eandis alle straatverlichting, maar ook de sfeerverlichting van monumenten, terreinen, tunnels en straatmeubilair. De stad realiseert daarmee in één klap een belangrijke besparing, efficiëntiewinst en klimaatdoelstellingen”.

“Kwalitatieve openbare verlichting is van primordiaal belang op gebied van algemene veiligheid en sociale controle. Het is dan ook een zeer positieve zaak dat dit zo energiezuinig mogelijk kan gebeuren in samenwerking met  Eandis, niet alleen in de binnenstad, maar eveneens in de wijken extra muros”, zegt schepen van Openbare Werken Chris Backx.

849 000 straatlampen

Openbare verlichting op stads- en gemeentewegen, en dus niet langs snel- of gewestwegen, is de verantwoordelijkheid van de steden en gemeenten. 229 steden en gemeenten in Vlaanderen, goed voor 849 000 lichtpunten, dragen die zorg over aan Eandis dat instaat voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van die openbare verlichting.

Dankzij een efficiënt onderhoudsprogramma en een snelle opvolging bij defecten, baat Eandis een van de meest uitgebouwde en best onderhouden verlichtingsinfrastructuren in Europa uit. Alle bewoners dragen daar ook toe bij, door de melding van defecten op de website (www.eandis.be > Straatlampen) of via het telefoonnummer 0800 6 35 35 dat dag en nacht beschikbaar is.

Door in te zetten op duurzame openbare verlichting willen Eandis en de gemeentebesturen samen bijdragen aan de doelstellingen van het klimaatbeleid.