U bent hier

Mechelen, Hasselt en Kortrijk starten in september met een nieuw deelfietssysteem

Bron: 
De Standaard 31 augustus
Originele titel: 
De deelfiets die je overal kunt achterlaten
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
leo de nijn

Mobit stelt op het binnenplein van het stadhuis de deelfietsen voor die in september gratis gaan proef-fietsen in de Dijlestad.

EVERGEM Op 1 september beginnen Mechelen, Hasselt en Kortrijk met publieke deelfietsen die je niet meer in vaste stelplaatsen moet stationeren, maar die je eender waar kunt oppikken en achterlaten. Met een app op je smartphone kun je een beschikbaar exemplaar vinden, je scant de ­QR-code om het slot te openen en weg ben je. De betrokken steden beginnen met telkens tweehonderd knalgroene fietsen.

In Antwerpen gaat in november het vergelijkbare initiatief Cloudbike van start met driehonderd fietsen. In drie Brusselse gemeenten zijn elektrische deel­fietsen, Billy Bikes, op komst.

Het mag duidelijk zijn: ­deelfietsen zonder vaste standplaatsen (dockless bike share ) zetten voet aan de grond in ons land. Het fenomeen is wereldwijd aan een opmars bezig. Vooral Aziatische giganten als Mobike, oBike en Ofo duiken in steeds meer op in steden als Londen, Amsterdam, Milaan of München.

‘Een systeem met vaste stations, zoals in Antwerpen of Brussel, is niet betaalbaar voor kleinere steden. Ons aanbod is wel haalbaar’
Bernard De Groote
Ceo Mobit

Peulschil

Niet zo in Vlaanderen. Kortrijk, Mechelen en Hasselt gaan scheep met Mobit, een klein bedrijf uit Evergem. Ceo Bernard De Groote heeft een gat in de markt gevonden. ‘Uit studies was gebleken dat een systeem met vaste stations, zoals Velo in Antwerpen of Villo in Brussel, niet betaalbaar was voor kleinere steden. Ons aanbod is wel haalbaar.’

In Hasselt was de rekensom snel gemaakt. ‘Voor ons kwam een systeem met vaste standplaatsen neer op 500.000 euro opstart­kosten, plus 220.000 euro per jaar. Dan is een vergoeding van 2.000 euro per maand aan Mobit een peulschil,’ zegt Hasselts schepen van Mobiliteit, Habib El Ouakili (SP.A).

Het systeem kan handig zijn in combinatie met de trein, maar ook voor wie zijn wagen op een parking aan de rand achterlaat, zegt de Mechelse schepen Marina De Bie

De steden mikken niet alleen op pendelaars, studenten en bezoekers, maar ook op bewoners die geen plaats voor een fiets hebben. Het systeem kan handig zijn in combinatie met de trein, maar ook voor wie zijn wagen op een parking aan de rand achterlaat, zegt de Mechelse schepen Marina De Bie (Groen).

Bij registratie betaal je een waarborg (49 euro) en stort je een bedrag dat als rijtegoed geldt. Voor een rit betaal je het eerste uur 45 eurocent per begonnen blok van 20 minuten. Vzw’s uit de sociale economie worden ingeschakeld voor onderhoud en herstellingen.

De megabedrijven die zich op deze markt gestort hebben, krijgen het verwijt dat ze uit zijn op de naam en de kredietkaart­gegevens van de gebruikers, info die ze doorverkopen. Daar wil ­Mobit zich ver van houden. ‘Wij verzamelen geen persoonsgebonden data van de gebruikers, alleen algemene gegevens: geslacht, ­locatie, afgelegde afstand, tijdstip van de rit. Die bezorgen we alleen aan de stadsbesturen.’

Gedumpt

In Nederlandse steden leeft de onvrede dat er een massa fietsen gedumpt wordt, waar niemand nog naar omkijkt. Ze werden ‘zwerffietsen’ of ‘strooifietsen’ gedoopt. Amsterdam stuurde de aanbieders wandelen, omdat de stad kampt met te veel fietsen die de openbare ruimte inpalmen.
Zo’n vaart zal het hier niet lopen, denkt Axel Weydts (SP.A), schepen van Mobiliteit in Kortrijk. ‘Er wordt in Vlaamse steden lang niet zoveel gefietst als bij onze noorderburen. We proberen chaotische toestanden te voorkomen met extra stallingen. Bijna wekelijks komt er een bij.’
Ook Hasselt – dat vandaag van de hele binnenstad een fietszone maakt – zet preventief in op extra beugels, rekken en fietsparkeerplaatsen.
Om te beletten dat er te veel fietsen op één plek belanden, zullen dezelfde sociale vzw’s ze ’s avonds weghalen en opnieuw spreiden over de stad.

Op 6 september overleggen de centrumsteden over de bezorgdheden rond het nieuwe fenomeen.