In Lummen gaat het fietsdeelsysteem ‘Op Wielekes’ gaat van start

HLN 2 april 2021
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Zaterdag gaat ‘Op Wielekes Lummen’ van start. Dat is een milieuvriendelijk fietsdeelsysteem. Wie, tegen een kleine vergoeding, lid wordt, kan een degelijke kinderfiets lenen. Wordt de fiets te klein, dan kan je die inruilen voor een groter exemplaar. Zo kan ieder kind op elk moment, op een eenvoudige en goedkope manier, beschikken over een kinderfiets op maat.

Op zaterdag 20 maart vond een inzamelmoment plaats. Er werden maar liefst dertien fietsjes gedoneerd. Het depot beschikt daardoor nu over 23 kwalitatieve fietsjes in verschillende maten, voor kinderen tot ongeveer twaalf jaar. “Bijkomende fietsjes zijn steeds welkom. Dus houd lenteschoonmaak in je bergruimte, geef ongebruikte fietsjes een nieuw leven en werk samen met ons aan een duurzame kringloopeconomie”, roept burgemeester Luc Wouters (CD&V) op.

Het hele systeem wordt gedragen door vrijwilligers. Acht enthousiaste vrijwilligers gingen aan de slag. Zij verzorgen de administratie, beheren de reservaties, poetsen en herstellen fietsjes, bemannen het depot en staan klaar om tips te geven.

Praktisch

‘Op Wielekes’ wordt zaterdag 3 april gelanceerd in de Pastoor Frederickxstraat 11, achter de buitenschoolse kinderopvang ’t Sjamajeeke. Het fietsendepot is elke eerste en derde zaterdag van de maand open tussen 10 en 12 uur. Zodat alles op een coronaveilige manier kan verlopen, dient er gereserveerd te worden via calendly.com/opwielekes-lummen.

Dit project wordt ondersteund door de Provincie Limburg

• Toegevoegd: 07/02/2018
    Jouw partner: Mpact
    Aanbod voor: Lokaal bestuur, School, Vereniging

Op Wielekes is een bibliotheek voor kinderfietsen. Via een abonnement heeft ieder kind toegang tot een goede en kwalitatieve kinderfiets op maat. Op Wielekes kan ingebed worden in een buurtgroep, ingericht worden door een gemeente, aangeboden worden door een school of andere. Mpact vzw begeleidt de opstart van een Op Wielekes-depot in jouw gemeente tot aan de opening zodat deze daarna een zelfstandige doorstart kan maken.