Laarne en Kalken van start met elektrische deelwagens

De Standaard 22 januari 2020
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.

Voortaan kan iedereen gebruik maken van een elektrische deelauto in Laarne en Kalken. Dinsdag werd de wagen gestald in de Kerkwegel, vlak bij het gemeentehuis en de kerk van Laarne. Afgelopen vrijdag gebeurde dat ook al aan de kerk van Kalken. Het gemeentebestuur van Laarne is heel benieuwd naar de respons op dit initiatief van elektrische deelwagens en zal het later evalueren.

“Als de wagen 5.000 km per jaar rijdt, dan betaalt die zichzelf terug”, berekende schepen van Mobiliteit Frank Janssens (N-VA). Zo'n elektrische deelwagen kan interessant zijn voor mensen van wie de tweede wagen te vaak stilstaat of voor wie soms kort of wat langer een wagen nodig heeft. Om gebruik te maken van de deelwagen kan men zich registeren bij Cambio. Na het betalen van het lidgeld kan men gebruik maken van de cambiowagens die ter beschikking staan. Via de website of de app kan men onmiddellijk zien waar de dichtst bijzijnde deelwagen zich bevindt.

De inwoners van Laarne en Kalken die graag wat meer informatie willen over de deelwagens, worden uitgenodigd op een infosessie op dinsdag 25 februari in de Skala, Colmanstraat in Kalken. Autodelen.net en Cambio geven er uitleg over het gebruik, de voordelen en de mogelijkheden van autodelen. De infosessie is gratis maar inschrijven is wel verplicht. Dat kan met een mail naar info.autodelen@laarne.be of met de afscheurstrook in het gemeentelijk infoblad, ten laatste op 17 februari. (jvw)
jvw

Dit project kwam tot stand met steun van de provincie Oost-Vlaanderen.