Kortrijk en Kuurne genomineerd voor Smart Belgium Event

Het Nieuwsblad 3 maart 2018
Welke innovatieve projecten die een antwoord bieden op de uitdagingen van onze samenleving, vallen tijdens het Smart Belgium Event op 21 maart in de prijzen? Kortrijk en Kuurne zijn alvast genomineerd.

Kortrijk pioniert met circulaire verlichting. De centrale bibliotheek wordt verlicht volgens een circulair model. Dat betekent een besparing op energie, grondstoffen en uitgaven, met een investeringskostprijs van 0 euro. Kortrijk creëerde het proefproject samen met Ovam en de Bond Beter Leefmilieu. “Na een marktverkenning hebben we voor verlichting gekozen”, vertelt Sebastien Lefebvre, aankoop- en technologiemanager in Kortrijk.

In Kuurne schijnt de zon. 342 ton minder CO2-uitstoot, 450.000 kWh groene stroom en betrokkenheid van de lokale gemeenschap.
Kuurne selecteerde twintig locaties in de gemeente en stelde daarna via een overheidsopdracht de coöperatieve BeauVent aan om er zonnepanelen te installeren. BeauVent financiert de installaties en de gemeente koopt de opgewekte zonnestroom aan tegen een voordelig tarief zonder zelf één euro te investeren. Ook de Kuurnse inwoner heeft daar voordeel bij, want die kan mee investeren. Alle aandelen zijn ondertussen verkocht. Kleine en grote ondernemingen, start-ups, scholen en universiteiten, ziekenhuizen en lokale besturen dienden 233 kandidaturen in voor het Smart Belgium Event. Vijftig van hen maken kans op een van de vijf awards en de publieksprijs. (vkk)