U bent hier

Knokke-Heist wil vanaf 2025 alleen nog elektrische taxi’s

Bron: 
De Standaard 13 april 2019
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Knokke-Heist

Klanten vragen er expliciet naar’, vertelt zaakvoerder Xavier Goossens.

JUNIOR VERBEEKE

Het is burgemeester Leopold Lippens (Gemeentebelangen) en zijn ploeg menens: tegen 2025 wil Knokke-Heist alleen nog elektrische taxi’s vergunnen. Zo moet de volledige taxivloot vergroenen.

De eerste elektrische taxi in Knokke-Heist staat op naam van Taxi Snel, een Brugs bedrijf dat zich sinds kort ook in Knokke-Heist heeft gevestigd na de overname van een lokaal taxibedrijf. ‘De voordelen zijn duidelijk: een elektrische taxi vervuilt amper en heeft een heel hoog rijcomfort. Klanten vragen er expliciet naar’, vertelt zaakvoerder Xavier Goossens. De investering is wel niet min – de Tesla X van Taxi Snel in Knokke kostte liefst 140.000 euro, ruim het vijfvoudige van een ‘normale’ comfortabele taxi. ‘Maar die prijs verdienen we op termijn terug. De onderhoudskosten en het verbruik van een elektrische wagen liggen de helft lager.’

In Nederland zijn 50 procent van alle taxi’s al elektrisch​

Goossens vindt wel dat de overheid elektrische taxi’s actiever mag stimuleren. ‘Of ik hier een premie voor krijg? Neen’, zegt hij schouderophalend. ‘In Nederland zijn 50 procent van alle taxi’s al elektrisch. Daar wordt dat actief gesteund. België hinkt mijlenver achterop.’

Knokke-Heist ging voor de conversie naar een elektrische taxi­vloot een samenwerking aan met de Bond Beter Leefmilieu

Knokke-Heist ging voor de conversie naar een elektrische taxi­vloot een samenwerking aan met de Bond Beter Leefmilieu. Die begeleidt steden en gemeenten samen met de taxifederatie GTL in de overstap naar een volledig elektrische vloot.

‘Of 2025 haalbaar is? Natuurlijk. Het is een doelstelling en we gaan groene taxi’s op termijn ook verplichten’, zegt Lippens. ‘We rekenen daar ook hybride wagens – die rijden op een combinatie van een elektrische en een verbrandingsmotor – bij. Het grootste probleem voor elektrische wagens is momenteel het gebrek aan laadpunten.’

Binnen drie jaar

In de loop van 2019 wordt er bij het binnenkomen van Knokke-Heist een nieuw snellaadstation met vijftien contactpunten geïnstalleerd. Momenteel telt de gemeente al vijftien laadpalen met 32 contactpunten. ‘We hopen dat alle taxi’s hier al binnen de komende drie jaar overschakelen’, geeft Lippens nog mee. ‘Momenteel zijn 40 procent van alle wagens in Knokke-Heist al (deels) elektrisch. We geven dus nu al het goede voorbeeld.’

Meer info op de website van Knokke-Heist


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.