U bent hier

Inspiratiedag Speelnatuur Zonder Beperking. 15 maart 2019

Bron: 
BOS+
Vrijdag 15 maart 2019: een dag vol informatie, inspiratie en uitwisseling rond breed toegankelijke en inclusieve speelnatuur: voor kinderen mét en zonder beperkingen.
 
Spelen en leren in het groen prikkelt de fantasie, stimuleert de creativiteit en bevordert de ondernemingszin. Ook voor het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden is de natuur een uitgelezen plek om ervaring op te doen.
 
Deze positieve impact van een groene leeromgeving blijkt extra groot bij kinderen met mentale beperkingen, leerstoornissen, aandachtstoornissen (zoals ADHD) en autismespectrumstoornissen. In een informele natuurlijke omgeving leren deze kinderen beter dan in een klas.
 
Ondanks de duidelijke voordelen, is het samenbrengen van de twee kennisdomeinen (enerzijds outdoor educatie en anderzijds onderwijs voor kinderen met specifieke leerbehoeften) pionierswerk. Leerkrachten en begeleiders die met kinderen met een beperking en/of leerstoornis naar een groene omgeving trekken, steunen voornamelijk op een ‘trial and error’ techniek. 
 
Met deze studiedag brengen we inspiratie en goede voorbeelden uit binnen- en buitenland. In het bijzonder staan we stil bij de resultaten en de kant-en-klare activiteiten van het project Green Learning Environments (GLE). Voor meer info en de gratis downloadbare brochures en toolbox, kan u terecht op deze projectpagina.
 
Ook voor lokale besturen interessant.
 
Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.