Het is één ding de ticketverkoop elders aan te bieden en dus het loket de facto te verplaatsen, een totaal andere aanpak is het treinstation te herdenken. Dat is waar minister Gilkinet op aandrong gisteren. Hij vraagt de NMBS om bij verenigingen en ondernemingen in de buurt van het station na te gaan of zij interesse hebben om de stationsruimte te gebruiken. “Het is belangrijk dat er genoeg leven is in het gebouw”, zegt hij.
“Durf die ticketverkoop open te trekken”, zegt ook Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Maak er desnoods een krantenwinkeltje van dat ook koffie of spoorproducten verkoopt. Dan heb je ineens toezicht en extra dienstverlening, en de kosten worden ook gedekt. Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) is ook aan het zoeken wat we met de postkantoren moeten doen. Waarom niet samenwerken?”
Voor Angelo Meuleman, medeoprichter van Mobipunt vzw, mag het nog een stapje verder gaan. Zijn vzw brengt nu al op zo’n dertig tot veertig plaatsen in Vlaanderen verschillende mobiliteits- en andere functies samen. “Als je van stations een plek maakt waar reizigers louter op hun fiets of in de auto stappen, zal er nooit kwaliteit zijn. Als er meer beleving is, komen er automatisch sociale controle en kwalitatievere diensten, en wordt duurzame mobiliteit aantrekkelijker. Nu worden stations kille wachtruimtes. Terwijl er zoveel kan gebeuren. In elke buurt is behoefte aan een soort buurtplaats, maar daar is vaak weinig plaats voor.”
Die andere functies kunnen verschillende zaken zijn, van bibliotheken tot postkantoren en vergaderruimtes, zegt hij. “In het Nederlandse Delfzijl, in de provincie Groningen, bezocht ik enkele maanden geleden het station. Daar is nu een sociaal restaurant dat uitgebaat wordt door vluchtelingenvrouwen.”