Het groenbeheer van de toekomst. Gratis infosessie 29 april

Bond Beter Leefmilieu
Het groenbeheer van steden en gemeenten heeft de voorbije jaren een serieuze metamorfose doorgemaakt, met toenemende aandacht voor biodiversiteit en klimaat. Het maaibeheer speelt daarin een belangrijke rol. Wat kan aangepast maaibeheer doen voor meer biodiversiteit? En hoe geven we wilde bijen meer kansen met biologische bloembollen?

Tijdens deze online infosessie verkennen we het groenbeheer van de toekomst, samen met Bart Backaert (40 jaar ervaring bij de groendienst van Aalst), het Ministerie voor Natuur (over de mogelijkheden van gras in een alternatief maaibeheer) en Velt (over biologische bloembollen).

• Bart Backaert van Stad Aalst

Bart Backaert heeft 40 jaar ervaring bij de groendienst van Aalst, waarvan 20 jaar als hoofd. Hij neemt jullie mee in de vooruitstrevende aanpak van Stad Aalst, geeft toelichting over het maaibeleid en de resultaten die ze hiermee boeken op vlak van klimaatrobuustheid en biodiversiteit. Deze uiteenzetting geeft jullie tips en tricks om het groen in jullie beheer robuuster te maken.

• Frederik Houssin en Simon Demeulemeester van Het Ministerie voor Natuur
Door het openbaar groen op een ecologisch verantwoorde manier te beheren, kan je als lokaal bestuur de biodiversiteit in jouw gemeente sterk verhogen. Een alternatief maaibeheer kan hierin een belangrijke stap zijn. Door minder vaak te maaien, krijg je namelijk meer bloemen en planten - en die trekken op hun beurt meer insecten en andere kleine dieren aan.
Het Ministerie voor Natuur geeft in deze korte uiteenzetting een nieuwe kijk op wat mogelijk is met het gras in jullie beheer. Je krijgt antwoorden op vragen rond maaidata, maaibeheer afgestemd op locatie, en het uitdenken en realiseren van een alternatief maaibeleid.

• Yacine Ryckbusch van Velt
Biologische bloembollen zijn het vuurwerk van de lente. Ze zijn prachtig, kleurrijk en geteeld met respect voor het milieu, de mens en de bestuivende insecten. De aanplant van bloembollen is een zeer gemakkelijke ingreep om de biodiversiteit in je gemeente te verhogen.
Velt organiseert jaarlijks een samenaankoop biologische bloembollen voor zowel particulieren als gemeenten. Maak kennis met het assortiment op maat en het bijhorend begeleidingstraject voor meer kleur in het openbaar groen.

Wanneer?

Donderdag 29 april 2021 van 10 - 11 uur

Schrijf je gratis in

Deze sessie wordt georganiseerd in kader van de campagne Maai Mei Niet. Maai Mei Niet is een campagne van Knack/LeVif, met de steun van Bond Beter Leefmilieu, Het Ministerie voor Natuur, Velt en MijnTuinLab (KULeuven). Maai Mei Niet wil helpen de klimaat- en milieuproblematiek aan te pakken. En dat met kleine, zelfs plezante ingrepen.

Hoe kan Bond Beter Leefmilieu jouw gemeente helpen?