Hasselt geeft inwoners eigen burgerbudget voor circulaire economie

Ecolife / Stad Hasselt
Hasselt pioniert als eerste Limburgse stad met een burgerbudget. Hasselaars krijgen de kans om een duurzaam idee voor te stellen en vooral: ze beslissen mee welke initiatieven geld krijgen. Ecolife begeleidt de stad bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie.

Voor de eerste burgerbudgetten is het thema Circulaire en delende stad. Tot 15 december kan elke Hasselaar voorstellen indienen tot 5.000 euro. Begin 2021 beslissen burgers mee welke projectvoorstellen geld krijgen. De stad trekt hier 20.000 euro voor uit.

Meer info over de aanpak in Hasselt: hasselt.be/nl/burgerbudget

Burgers zijn onmisbaar om lokale klimaatdoelstellingen te halen. Wil je als gemeente je inwoners nog meer betrekken bij het lokale klimaatbeleid? Een burgerbudget biedt nieuwe kansen met de burgers aan zet.

Meer info? Neem contact op met Ecolife voor een aanbod op maat.

Dit project kwam tot stand met steun van de Provincie Limburg

• Toegevoegd: 07/04/2019
    Jouw partner: Ecolife
    Aanbod voor: Burger, Lokaal bestuur

Op zoek naar een manier om de burger nog meer te betrekken bij concrete klimaatacties? Ecolife begeleidt gemeenten om te starten met een burgerbudget, een co-creatief proces tussen de gemeente en haar inwoners. Burgers dienen projectvoorstellen in, beslissen mee welke weerhouden worden en voeren ze uit. Ecolife ondersteunt zowel bij voorbereiding als communicatie en uitvoering.