Hasselt geeft grond in erfpacht voor cohousingproject

Het belang Van Limburg 17 maart 2020
Originele titel:
Bewoners gezocht voor cohousing
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elk hergebruik dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publisch.be.
Foto Luc Joncheere
Het samenwoonproject ‘Moos°Herk' in Sint-Lambrechts-Herk krijgt vorm nu de bouwplannen op de tekentafel liggen. De kerngroep die ermee startte, gaat nu op zoek naar extra bewoners. Het terrein van 75 are in de Vorststraat, met het oude gemeentehuis, is eigendom van de stad en is gereserveerd voor een gemeenschappelijk woonproject. “Intussen heeft zich een kerngroep van bewoners gevormd aan wie we de bouwsite overdragen via een erfpachtovereenkomst”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Marc Schepers (RoodGroen+). “De stad blijft eigenaar, maar stelt de grond gedurende 99 jaar ter beschikking aan een zeer lage prijs. Deze woonvormen zorgen voor een betere betaalbaarheid en springen zuiniger om met ruimte, energie, materialen en water.”

De bouw van Moos°Herk start in september 2021. Twee jaar later zullen een negentigtal bewoners er dan hun intrek kunnen nemen. “Iedere privéwoning heeft zijn eigen keuken, woonkamer, badkamer en slaapkamers. Daarnaast zijn nog een heleboel extra deelruimtes zoals een polyvalente ruimte met grote keuken, een wasplaats, logeerkamers, bar, stille ruimte, ondergrondse afvalcontainers, een grote centrale parktuin met misschien wel een zwembad of zwemvijver en/of sauna. Maar vooral genieten de bewoners diverse voordelen. Het sociaal vangnet is groot, er is altijd wel iemand om even op de kinderen te passen, klusjes worden verdeeld en ruimtes en spullen gedeeld. Voor het financiële plaatje gaat Moos°Herk een samenwerking aan met de ervaren wooncoöperatie wooncoop.

Dirk Jacobs
  • Toegevoegd: 05/10/2016
    Jouw partner: Dialoog
    Aanbod voor: Lokaal bestuur

Samenhuizen biedt trajectbegeleiding aan gemeenten die een site ter beschikking willen stellen aan een groep voor gemeenschappelijk eco-wonen. Het lokaal bestuur en de bewoners kunnen op hen rekenen gedurende het proces. Samenhuizen maakt een stappenplan op, helpt bij de opmaak van officiële documenten en ondersteunt in de communicatie ter zake.